PUNCT COMUN La începutul acestei luni, drumul transfrontalier dintre Lipniţa şi Kainargea (Bulgaria), care are o lungime de peste 17 kilometri, a fost finalizat. Investiţia de peste 6 milioane de euro realizată cu fonduri europene nu poate fi însă folosită de publicul larg, deoarece la graniţa dintre România şi Bulgaria nu există un punct de trecere a frontierei. Problema a fost ridicată atât de primarul comunei Lipniţa, Florin Onescu, cât şi de conducerea Consiliului Judeţean Constanţa (CJC). La nivelul celor două guverne, român şi bulgar, realizarea punctului de frontieră, care va fi comun pentru cele două ţări, a căzut în sarcina României. Întrucât noul punct de frontieră a fost aprobat de curând prin Hotărâre de Guvern, Primăria Lipniţa şi CJC, în colaborare cu Garda de Coastă au început să lucreze la coordonarea punctului de frontieră, plan care cel mai probabil va fi preluat şi la Dobromir, acolo unde, în scurt timp, se va finaliza un proiect transfrontalier asemănător. Ieri, la CJC a avut loc o şedinţă în care s-au discutat ultimele amănunte. „Am aşteptat să vedem dacă România este primită în spaţiul Schengen. Dacă s-ar fi întâmplat aşa, nu am mai fi vorbit despre acest punct de frontieră. Pentru ca investiţia cu fonduri europene să aibă utilitate, va trebui să înfiinţăm acest punct de frontieră, la fel cum va trebui să facem şi la Dobromir. Chiar dacă în 2014 vom adera la spaţiul Schengen, cele două puncte de frontieră vor rămâne în conservare, putând fi utilizate în orice moment, dacă se schimbă datele problemei”, a declarat vicepreşedintele CJC, Cristian Darie.
UTILITATE Primarul comunei Lipniţa a declarat, la rândul său, că, la Izvoarele, CJC are deja o infrastructură portuară care poate fi folosită pentru transportul cerealelor pe Dunăre, însă acest lucru nu se poate realiza decât dacă se va înfiinţa noul punct de frontieră. „După ce vom amenaja acest punct de trecere, fermierii bulgari pot transporta cerealele în portul Izvoarele, de unde pot fi aduse pe Dunăre în Portul Constanţa, evitându-se transportul rutier”, a declarat primarul comunei Lipniţa, Florin Onescu. Vicepreşedintele CJC a afirmat că viitorul punct de frontieră poate fi funcţional în aproximativ trei luni, dar asta numai dacă se ia în calcul o infrastructură modulară bazată pe containere. „Proiectul transfrontalier de la Lipniţa şi cel de la Dobromir au o importanţă deosebită din punct de vedere economic, atât pentru judeţul nostru, cât şi pentru vecinii bulgari. Cu cele două noi puncte de frontieră de la Lipniţa şi Dobromir vom rezolva o parte din problemele zonei, având în vedere că sunt agricultori care lucrează terenuri şi de o parte şi de alta a graniţei, care erau obligaţi să meargă până la Ostrov pentru a putea trece graniţa. Realizarea celor două noi puncte de frontieră va veni în sprijinul agricultorilor”, a explicat Darie.