Cu siguranță vi s-a întâmplat să cumpărați sau să primiți un lucru și să constatați că nu vi se potrivește, nu vă mulțumește sau pur și simplu că nu vă place. De multe ori, acel produs rămâne nefolosit, iar apoi este aruncat, pentru simplu fapt că multe magazine se ghidează după politica ”marfa vândută nu se returnează”. Ar fi bine să știți că, de acum înainte, nu vă veți mai confrunta cu astfel de refuzuri din partea comercianților. În weekend-ul trecut a intrat în vigoare Ordonanța 9/2016, care obligă toate magazinele să schimbe, la cererea clientului, un produs cumpărat, în maximum 15 zile de la achiziție. Pe de altă parte, majoritatea magazinelor mari dădeau și înainte posibilitatea clienţilor să schimbe un produs cumpărat într-un anumit termen de la achiziţionare - în general 30 de zile, indiferent de motiv, dacă produsul respectiv era adus înapoi nedeteriorat.Cu siguranță vi s-a întâmplat să cumpărați sau să primiți un lucru și să constatați că nu vi se potrivește, nu vă mulțumește sau pur și simplu că nu vă place. De multe ori, acel produs rămâne nefolosit, iar apoi este aruncat, pentru că mulți dintre noi nu știm că majoritatea magazinelor mari dau posibilitatea clienţilor să schimbe un produs cumpărat într-un anumit termen de la achiziţionare, indiferent de motiv, dacă produsul respectiv este adus înapoi nedeteriorat. Totuși, există și magazine care se ghidează după politica ”marfa vândută nu se returnează”. Ar fi bine să știți că, de acum înainte, nu vă veți mai confrunta cu astfel de refuzuri din partea comercianților. În weekend-ul 27 - 28 februarie a intrat în vigoare Ordonanța 9/2016, care obligă toate magazinele să schimbe, la cererea clientului, un produs cumpărat, în maximum 15 zile de la achiziție. „Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul, după caz, a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat produsul vânzătorului sau persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare - primire. Vânzătorul are aceleaşi obligaţii pentru produsul înlocuit ca şi pentru produsul vândut iniţial”, prevede ordonanța. Cumpărătorii vor mai avea și alte drepturi suplimentare în raport cu comercianții. În ordonanță este prevăzut ca produsele de folosinţă îndelungată să fie însoţite de certificatul de garanţie emis pe baza garanţiei comerciale şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător. De asemenea, potrivit Ordonanței 9/2016, termenul de garanţie curge de la data intrării bunului respectiv în posesia consumatorului, inclusiv pentru bunurile noi de folosinţă îndelungată, obţinute prin tragere la sorţi la tombole, câştigate la concursuri şi evenimente similare sau acordate cu reducere de preţ ori gratuit de către operatorii economici.