Constănţenii care deţin autovehicule mai vechi de 12 ani şi vor să îşi schimbe maşina în cadrul „Programul de înnoire a parcului naţional auto” nu au unde să îşi caseze maşina. Pentru că nu au cum să obţină primească certificatul de distrugere a autoturismului vechi, aceştia nu pot continua procedura de achiziţie a unei maşini noi. Termenul limită de autorizare a societăţilor interesate de colectarea şi dezmembrarea maşinilor prinse în programul derulat de Administraţia Fondului de Mediu a fost 11 iulie. Reprezentanţii instituţiilor implicate în program susţin că, pînă ieri, cînd a expirat perioada de autorizare, niciuna dintre cele trei firme constănţene care şi-au manifestat interesul pentru colectarea şi dezmembrarea autoturismelor mai vechi de 12 ani nu au fost autorizate. Astfel, pentru a-şi da maşina ca avans pentru achiziţionarea unui autoturism nou, constănţeanul îşi va duce „rabla” la un cimitir de maşini din alt judeţ. Pentru a desfăşura această activititate, firma interesată trebuie să deţină trei autorizaţii - de la Registru Auto Român (RAR), APM şi Inspectoratul Judeţean de Poliţie. Şeful Biroului Gestiunea Deşeurilor din cadrul Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Constanţa, Simona Constantin a declarat că "din punctul de vedere al APM, doar Remat SA este autorizată pentru a desfăşura aceste activităţi însă, îi lipseşte autorizaţia de la RAR”. Potrivit directorului general al societăţii "Remat" SA, Daniela Manea, de la începutul acestei săptămîni, zeci de constănţeni care doreau să-şi caseze maşinile vechi au fost întorşi de la poarta societăţii. "Nu avem voie să le colectăm autoturismele pentru că nu deţinem autorizaţia de la RAR. Foarte mulţi constănţeni au venit la noi plini de elen însă, din păcate, au fost nevoiţi să se întoarcă cu maşinile acasă. Unii dintre ei au documentaţia acceptată în program şi nu pot să-şi ia maşina nouă pentru că nu au predat-o pe cea veche", a declarat Daniela Manea.
În aşteptare
Directorul Remat a precizat că a remediat deficienţele depistate de comisia de audit a RAR şi a solicitat revenirea asupra controlului. "Reprezentanţii RAR Constanţa au revenit, luni, au văzut ce modificări am făcut. Urmează să comunice regionalei Brăila ce au constatat, iar după ce vor analiza situaţia ne vor da un răspuns", a spus directorul general al Remat SA Constanţa. Directorul RAR Constanţa, Marius Apostol a confirmat faptul că la Remat s-au remediat din neconformităţile constatate de comisia de audit. "Au făcut curat în hala pentru depozitarea maşinilor colectate, au delimitat zonele de tratare, pretratare şi dezmembrare", a spus Marius Apostol.
Potrivit estimărilor, circa 400 de maşini ar trebui casate anul acesta. Numai că, pentru moment constănţenii sînt nevoiţi să se ducă la Tulcea sau în alt judeţ pentru a-şi schimba maşina veche cu una nouă. Autorităţile spun că, în prezent, mai sînt două firme care la sfîrşitul lunii iunie au solicitat autorizarea, şi anume “VMB Lux” şi “Recsal”. Deşi au avut la dispoziţie 18 luni, firmele de profil nu şi-au finalizat documentaţia necesară autorizării. "Pînă nu obţin autorizaţiile necesare, niciuna nu are dreptul să colecteze maşini de la cetăţeni. Astfel, pînă ce măcar una dintre cele trei firme nu obţine autorizaţia de la RAR, constănţenii care nu mai au răbdare să aştepte vor trebui să îşi predea maşina veche la cel mai apropiat centru de colectare, adică la Tulcea", a spus Simona Constantin.