Fostul ministru al Transporturilor Ramona Mănescu a fost audiată, ieri, la Parchetul instanţei supreme, în dosarul privind accidentul aviatic din munţii Apuseni, în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Ramona Mănescu a ajuns în jurul orei 12.15 la Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, unde a fost citată pentru a da declaraţii despre accidentul din 20 ianuarie 2013. Ministerul Transporturilor, condus la acea dată de Ramona Mănescu, a făcut, împreună cu experţi de la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) şi Şcoala Superioară de Aviaţie, un raport privind cauzele accidentului aviatic din munţii Apuseni şi respectarea procedurilor. Procurorii Parchetului instanţei supreme l-au audiat, în 12 decembrie, şi pe fostul ministru al Afacerilor Interne Radu Stroe. El a demisionat de la şefia Ministerului Afacerilor Interne în 23 ianuarie, la trei zile după accidentul în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Stroe spunea, înainte de a demisiona, că îi pare rău că accidentul s-a produs în timpul mandatului său. Radu Stroe a declarat, la ieşirea de la Parchetul instanţei supreme, că a fost audiat ca martor în dosarul accidentului aviatic din Apuseni şi că MAI nu putea proceda altfel decât a făcut-o în cazul intervenţiei de după prăbuşirea avionului.
Ramona Mănescu şi Radu Stroe au fost citaţi să vină în 9 decembrie la Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (PICCJ), pentru a da declaraţii în dosarul privind accidentul din Apuseni, dar audierea lor a fost amânată, întrucât cei doi nu s-au putut prezenta atunci, invocând motive obiective, au declarat surse judiciare. Şi şeful Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), Marcel Opriş, va fi chemat la Parchetul instanţei supreme, pentru a da declaraţii în acelaşi dosar, au mai spus sursele citate, fără a preciza data la care acesta va fi audiat.
ÎNCEPEREA URMĂRIRII PENALE PENTRU UCIDERE DIN CULPĂ În dosarul accidentului din Apuseni, procurorii au decis începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, dar şi pentru neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu. Procurorii Parchetului instanţei supreme l-au audiat, în 5 decembrie, pe fostul director al Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) Aleodor Frâncu. În cadrul anchetei desfăşurate de Parchetul instanţei supreme, ROMATSA a trimis, în urma solicitării venite de la procurori, transcrierile convorbirilor purtate de personalul acestei instituţii, în timpul zborului aeronavei. Pe lângă transcrierea convorbirilor, procurorii Secţiei Parchetelor Militare au mai cerut de la ROMATSA şi documente referitoare la briefing-ul meteorologic al zborului. De asemenea, anchetatorii au solicitat Serviciului de Telecomunicaţii Speciale fişele de caz referitoare la accidentul aviatic şi procedura urmată de operatorii Serviciului 112, de la sesizare şi până la închiderea cazului, potrivit metodologiilor, procedurilor operaţionale şi protocoalelor în vigoare. Procurorii au solicitat STS declasificarea convorbirilor efectuate prin 112 în ziua producerii accidentului aviatic din Apuseni, precum şi relaţii privind tehnicile de localizare a apelanţilor acestui serviciu.
Procurorii au mai solicitat, de la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), relaţii privind modalitatea tehnică în care furnizorii de servicii publice de telefonie asigură preluarea apelului la serviciul de urgenţă 112 şi facilitează localizarea acestor apeluri de către SNUAU 112. De asemenea, s-au mai primit de la Consiliul Suprem de Apărare a Ţării documentele prezentate în şedinţa din 2 februarie 2014 privind accidentul aviatic, dar şi înregistrările video ale aeronavei din momentele anterioare decolării, venite de la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă.
Anchetatorii au la dosar şi raportul preliminar întocmit de inspectorii Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), document primit de la Ministerul Transporturilor. De asemenea, au fost audiaţi ca martori angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Apărării Naţionale, controlori de trafic aerian, conducerea şi personalul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, ofiţeri de rang superior din Jandarmeria Română şi Inspectoratul General al Aviaţiei Civile, angajaţi ai Serviciului de Ambulanţă Bucureşti - Ilfov.
Părinţii şi sora Aurei Ion au fost, în 21 martie, la PICCJ, unde au dat declaraţii în anchetă, iar procurorii le-au pus la dispoziţie dosarul.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie, în munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba. În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional „Munţii Apuseni“ şi localnici.