Raportul Serviciului Român de Informaţii (SRI) pe 2014 arată ca un raport de ţară cu accente uşor paranoice (probabil din cauza lipsei acute de... informaţii), ca o trecere în revistă a unor demnitari de care nu a auzit nimeni, invitaţi pe la diverse emisiuni, unde vorbesc pentru a umple spaţiul despre lucruri ca şi când pe ei nu i-ar privi, şi ca un monolog steril, destul de greu de urmărit. De ce spunem asta? Aflăm mai întâi, din raportul SRI pe 2014, că „grupări de criminalitate organizată au reuşit penetrarea instituţiilor publice la nivel înalt, funcţionari publici sau demnitari fiind semnalaţi ca membri ori chiar coordonatori ai unor reţele de criminalitate organizată”. Sună interesant, nu-i aşa? Când ne doream mai cu ardoare să ajungem la detalii... suculente, aflăm că „disfuncţiile socio-economice au fost potenţate de proliferarea actelor de corupţie derulate de persoane sau grupuri de interese cu prejudicii semnificative asupra bugetului public ori a drepturilor cetăţeneşti şi intereselor naţionale de politică externă. Fenomenul s-a manifestat cu predilecţie în administraţia publică, subordonarea procesului decizional intereselor private afectând capacitatea de asigurare, la un nivel adecvat, a serviciilor publice. Acţiunile abuzive ale unor decidenţi locali în beneficiul personal sau de grup au fost potenţate de conexiunile cu exponenţi ai lumii interlope (de cine să fie vorba aici? - n.r.)”.
Deci înţelegem că, în 2014, SRI s-a ocupat cu identificarea unora care s-au infiltrat în instituţii şi a unor înalţi demnitari care, în loc să se ocupe de lucrurile pentru care sunt plătiţi din banii noştri, făceau parte şi din reţele de criminalitate organizată, care au reuşit să se caţere la vârful puterii sau, mai pretenţios, „au reuşit penetrarea instituţiilor publice la nivel înalt” şi de acolo au dat tunuri şi au furat cât i-au ţinut sacoşele, punând în pericol funcţionalitatea socio-economică a statului.
Păi asta aflăm în fiecare zi din spectacolele făcute de DNA prin faţă pe la instanţe, că doar toate comunicatele lor se termină cu „precizăm că ancheta a beneficiat de suportul de specialitate al SRI”. Aşadar, care-i noutatea? Unde sunt informaţiile importante din care abia aşteptam să ne nutrim? În loc de toate acestea, am primit o compunere care invită la interpretări, un soi de dare de seamă asupra activităţii DNA pe 2014 bazată pe „Ghiceşte personajele”.
Mai mult, în raport, „specialiştii” SRI îşi dau cu părerea despre evidenţele din sistemul de sănătate publică şi din educaţie, evidenţe de genul: nu sunt bani şi de aceea serviciile doctorilor şi profesorilor sunt de calitate scăzută. Pe bune? Oare cum îşi permit să facă asta? O fi vreo influenţă hell(-)vigiană?
SRI spune că Justiţia nu este imparţială
Continuarea raportului este la fel de fadă. Aflăm că, în 2014 au continuat „deturnările actului de justiţie, pe fondul imixtiunilor unor grupuri de interese”, în baza unor relaţii de cointeresare cu magistraţi, poliţişti, grefieri, avocaţi, notari, lichidatori judiciari, şi că „exponenţii criminalităţii organizate au reuşit să creeze pârghii de intervenţie pe diverse paliere ale sistemului, în scopul vicierii procesului judiciar penal în conformitate cu propriile interese”.
Practic, până acum, România este condusă de grupări de criminalitate organizată, la toate nivelele, inclusiv în instituţiile publice. Cu alte cuvinte, contribuim, cu măruntele noastre mijloace, la bunăstarea infractorilor şi criminalilor ajunşi în funcţii înalte, care şi-au făcut pile, pe diferite categorii de importanţă, în Justiţie, despre care înţelegem, de asemenea, că este jalonată şi viciată de interesele „exponenţilor criminalităţii organizate”. Corect şi acum, dar care este noutatea? Asta o ştim demult, vedem la televizor şi citim în ziare despre (prea) multele dosare de toate soiurile... Acum s-a aşezat şi SRI la masa informaţiilor?
Sistemul public de sănătate... nasol...
După o muncă de un an, ofiţerii SRI au descoperit că... sistemul public de sănătate s-a confruntat cu „deficienţe generate de insuficienţa resurselor financiare şi umane şi gestionarea abuzivă sau nejudicioasă a celor existente”, iar „pe acest fond au fost favorizate frauda şi corupţia, menţinându-se precaritatea serviciilor medicale şi percepţia negativă”. Ce-am putea să mai comentăm? Că nu e treaba SRI-ului ce se întâmplă în sistemul de sănătate atât timp cât s-au luat bani de la acest domeniu pentru a se da la ei? Sau mai bine să-şi vadă de informaţiile lor „secrete” decât să constate, penibil, starea de fapt actuală din România?
SRI-ul constată realitatea din învăţământ
Şi nu se opresc aici. Potrivit raportului SRI, şi sistemul de învăţământ s-a confruntat cu dificultăţi generate de insuficienţa resurselor umane şi materiale, perpetuarea unor probleme legate de lipsa de motivaţie şi nivelul scăzut de pregătire al cadrelor didactice. Iar suntem lăsaţi fără cuvinte. De când are SRI-ul specialişti care să cuantifice nivelul de pregătire al cadrelor didactice din România? Sau cum îşi permite să facă asta? Probabil că aceste întrebări vor rămâne fără răspuns.
Cu extremismul stăm... OK
În sfârşit, un subiect care pare să fie în aria de acoperire a SRI: extremismul. Raportul precizează şi că, în 2014, extremismul de dreapta s-a menţinut pe un trend diminuat, iar în privinţa extremismului etnic, măsurile întreprinse de instituţii ale statului român au determinat diminuarea intensităţii grupărilor extremiste pro-hungariste.
Şi, în sfârşit, atacurile teroriste... care nu există
În sfârşit, un subiect pe măsura numelui acestei instituţii publice. Profilul României ca posibilă ţintă a unor atacuri teroriste a înregistrat o "relativă creştere" în cursul lui 2014, indicând ISIS drept principala ameninţare la adresa securităţii Europei.
Potrivit raportului de activitate al SRI pe 2014, riscurile teroriste la nivel naţional şi-au păstrat "cauzalitatea externă", fiind legate de prelungirea instabilităţii în nordul Africii şi accentuarea violenţelor în regiunea Siria - Irak. În acest context, principala ameninţare a fost Statul Islamic, ca "pol al jihadismului global". "Ascensiunea organizaţiei teroriste Statul Islamic/Daesh a reprezentat principala mutaţie la nivel global, gruparea generând creşterea ameninţării teroriste explicite la adresa comunităţii internaţionale, şi în particular a statelor occidentale, prin capacitatea de a atrage afilierea altor grupări teroriste, autonomie financiară şi utilizarea intensă a mediului virtual ca vector de propagandă", atrage atenţia SRI.
Mai mult, profilul României ca potenţială ţintă a crescut, în mare parte din cauza apartenenţei ţării noastre la sistemul de alianţe politice şi militare internaţionale, susţinerii coaliţiei împotriva grupării Statul Islamic/Daesh, dar şi a situării pe principalele rute de migraţie către Occident. Toţi aceşti factori "au determinat o relativă creştere a profilului ţării noastre ca posibilă ţintă a unor atacuri", arată SRI. Au fost analizate de către Serviciu şi riscurile provenite din accesarea rutelor de migraţie ilegală de către persoane cu istoric jihadist, SRI notând şi "preocupări pentru identificarea unor variante aparent legale pentru pătrunderea pe teritoriul naţional" a unor astfel de persoane, în perspectiva deplasării spre Occident. SRI atrage atenţia şi că s-a accentuat evident propaganda fundamentalistă, îndeosebi pe internet, "sub forma comentariilor anti-occidentale, anti-israeliene ori favorabile jihadului". Deşi comunitatea musulmană din România respinge astfel de atitudini, propaganda islamistă a avut ecou în special în rândul noilor convertiţi şi al rezidenţilor tineri proveniţi din ţări cu activitate teroristă, mai susţine SRI în raportul de activitate.
În general, SRI notează creşterea ameninţării teroriste generale la adresa Europei, însă în România acest lucru s-a văzut ca o "accentuare a riscurilor non-operaţionale, de propagandă fundamentalistă şi acţiuni de sprijin financiar şi logistic".
Au fost întreprinse măsuri de prevenire, în special descurajarea implicării în activităţi teroriste, neacordarea sau retragerea avizului ori înaintarea de propuneri pentru revocarea drepturilor prevăzute de legi speciale. SRI a făcut şi mai multe informări către organele de cercetare şi urmărire penală, în special cu privire la părăsirea ilegală a teritoriului, migraţie ilegală, ameninţări cu dispozitive explozive improvizate şi deţinere de dispozitive explozive pirotehnice.
Raportul urmează să intre în dezbaterea Comisiei parlamentare de control al activităţii SRI, iar apoi în plenul Parlamentului.