Război total între asigurători, service-uri și autorități

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Românii pică de fraieri Menage a trois cu victime, în piața asigurărilor

Război total între asigurători, service-uri și autorități

Eveniment 23 Septembrie 2014 / 00:00 2283 accesări

EVAZIUNE LEGALĂ?!? După ce piața asigurărilor a fost zguduită, în prima jumătate a anului, de trei scandaluri mari (punerea Astra sub administrare specială, arestarea șefilor Carpatica și ASF, respectiv cazul polițelor false de la Omniasig), acum, toamna începe cu un război deschis între asigurători, service-uri și autorități. Mărul discordiei din „triunghiul amoros“ este ceea ce legislația numește „reparații în regie proprie“. Pe scurt, șoferului unei mașini avariate care merge să încaseze daunele pe polița obligatorie (RCA) i se oferă posibilitatea de a-și repara mașina pe cont propriu, într-un service la alegere. De aici și până la evaziune fiscală nu-i decât un pas, acuză asociația service-urilor auto independente (ASSAI). „Asigurătorii subevaluează daunele pe care trebuie să le achite în contul polițelor RCA. Peste 88.000 de păgubiți RCA au fost „rezolvați“ în acest fel în ultimul an, ei reparându-și mașinile avariate în service-uri clandestine. În timp ce statul român a pierdut taxe și impozite de peste 57 milioane euro, asigurătorii au făcut economii de aproape 69 milioane euro. Practic, firmele de profil au achitat doar 35% din valoarea reală a costurilor de reparație“, punctează președintele ASSAI, Cristian Muntean. La prima vedere, clientul ar avea de câștigat, dragostea service-urilor auto de reprezentanță pentru piese scumpe și manoperă autoevaluată la standarde de cinci stele, ca să zicem așa, făcând deja parte din folclor. Și totuși, Muntean subliniază că românul pierde: „Păgubiții ajung să își repare mașinile în unități neautorizate de Registrul Auto Român (RAR), cu piese ieftine și neomologate din dezmembrări. Ei nu beneficiază de documente fiscale sau de garanție pentru piese și manoperă. Ba mai mult, mașinile lor devin un adevărat pericol pe drumurile publice“.

REPLICA ASIGURĂTORILOR Răspunsul asigurătorilor nu s-a lăsat așteptat. Asociația din piața de profil (UNSAR) a comunicat imediat că „cifrele prezentate de ASSAI sunt neconforme cu realitatea și cu legislația în vigoare“. „Sistemul de despăgubire în regie proprie este legal și reglementat prin norme în vigoare. Este un drept al păgubitului. Legislația îi garantează clientului dreptul de a solicita suplimentarea sumei acordate de către asigurător, în cazul în care costurile cu reparația se dovedesc mai mari decât cele estimate inițial“, potrivit UNSAR. Replica ASSAI a venit imediat. Potrivit legislației în vigoare, plata directă în contul păgubiților RCA este o practică acceptată, dar numai dacă se îndeplinesc două condiții - suma achitată acoperă INTEGRAL valoarea prejudiciului, iar clientul a solicitat în scris că este de acord cu practica. „Anumite societăți de asigurări, precum Astra și Carpatica, aplică în mod abuziv aceste prevederi (incluse în Ordinul 14/2011 al fostei Comisii de Supraveghere a Asigurărilor - n.r.). Cele două firme menționate stabilesc daune diminuate, în medie, la 35% din costul real al reparațiilor, iar cota lor de piață este dată în mare parte de polițele RCA“, mai spune Cristian Muntean.

ASF CONFIRMĂ! Situația este confirmată și de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), printr-un răspuns oficial. După controlul amănunțit la Astra, arbitrul pieței de profil a anunțat că „a identificat dosare de daună în care asigurătorul a efectuat plata despăgubirilor conform propriilor evaluări (înainte de efectuarea reparațiilor), fără ca partea prejudiciată să fi solicitat acest mod de despăgubire“.

CU... PIESELE PE FAȚĂ Cum distracția este mai mare în trei, în ring a urcat și RAR. În perioada 1 ianuarie - 15 septembrie, RAR a derulat 3.596 de acțiuni la control la service-urile auto, dispunând amenzi de 1,43 milioane lei, 946 de sancțiuni complementare, retrageri de la comercializare ale mai multor produse și suspendări de activitate. „Am identificat mai multe încălcări ale legii - introducerea în piaţă a unor produse şi materiale noi neomologate și/sau necertificate, lipsa declaraţiei de conformitate emise de producător, a inscripţionării şi/sau etichetării produselor, absența autorizaţiei tehnice și a înregistrărilor şi nemenţinerea dovezilor care să demonstreze conformitatea lucrărilor efectuate“, se arată într-un comunicat remis ieri de RAR. Ca de obicei, la mijloc pică românul - fie este fraierit de asigurători să accepte daune mult sub valoarea reparațiilor, fie este ținut trei luni în sala de așteptare, fie este „întâmpinat“ cu polițe scumpe; de cealaltă parte, la service, în lipsa unor cunoștințe solide de mecanică, țepele se țin lanț. Mai grav este că, în ciuda amenzilor, confirmărilor și dezvăluirilor, nimic nu se schimbă.

Taguri articol


12