Războiul pe acciză continuă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Gâlceavă pentru 0,41 lei/litru

Războiul pe acciză continuă

Politică 03 Aprilie 2014 / 00:00 507 accesări

UITE CINE VORBEŞTE! Deschidem radioul - acciza, deschidem televizorul - acciza. A devenit subiectul zilei. Şeful statului foloseşte orice apariţie pentru a blama creşterea accizei la combustibil, deşi, în perioada mandatelor lui, preţul combustibililor a avut creşteri incredibile! Îl urmează din umbră pedeliştii şi pemepiştii, care profită de moment. Culmea obrăzniciei este că vorbesc pedeliştii, care au uitat că, sub oblăduirea lor, TVA s-a mărit peste noapte de la 19 la 24%, fapt care a generat creşteri mari de preţuri! Tocmai ei vorbesc acum de o acciză de numai 7 cenţi? Stând strâmb şi judecând drept, am încercat să înţelegem şi noi ce se întâmplă, de fapt. Oricine ar face un pas înapoi şi ar privi puţin detaşat problema ar vedea că nu e dracu’ chiar aşa de negru.

CINE PIERDE, DE FAPT? Pe cine afectează, de fapt, mărirea accizei? În general, când omul de rând se duce la benzinărie, îşi pune combustibil în funcţie de câţi lei are alocaţi în acel moment pentru asta. Nu toată lumea face plinul. Şi, mă rog, dacă umple totuşi rezervorul, asta se întâmplă, de obicei, o dată pe lună. În general vorbind. Preţul litrului de combustibil a crescut de la 1 aprilie cu 0,41 lei. Nici transportatorii nu se pot plânge. Din cei 7 cenţi pe care ar trebui să-i plătească pe combustibil, mai mult de jumătate îi primesc înapoi de la Guvern. Ordonanţa de Urgenţă, care prevede că oricărui transportator rutier, fie el de marfă sau de persoane, îi vor fi returnaţi 4 cenţi din cei 7, a fost aprobată deja în şedinţa de guvern de ieri. Suma va fi achitată trimestrial şi pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Premierul a cerut ca Ministerul Finanţelor, împreună cu ANAF, să elaboreze o procedură transparentă în acest sens. Există şi nemulţumiţi. Reprezentanţii transportatorilor feroviari spun că nu au fost consultaţi în legătură cu acciza suplimentară de 7 eurocenţi, iar decizia de returnare parţială a taxei doar către transportatorii rutieri este discriminatorie şi afectează competiţia pe piaţa de profil. E drept că este greu să împaci pe toată lumea.

CUM FABRICĂ UNII SUBIECTE Dacă e să ne luăm după marinarul de la Cotroceni, ajutorul guvernamental pentru transportatori este un lucru complicat şi va duce la o explozie de evazionişti. Premierul Victor Ponta îi atrage atenţia că nu este cazul să ne panicăm. Preşedintele ţării repetă obsesiv că această acciză trebuie să dispară, scrie scrisori către Parlament şi către fiecare deputat pentru a-i sugera cum să voteze, arată cu degetul, se bosumflă, bate toba că va vorbi cu cei de la FMI pentru a le explica el cum stă treaba cu taxele din România şi ce s-ar putea face pentru economia asta. Apropo, de ce oare nu a avut idei economice salvatoare şi înainte de a tăia salariile românilor, aducându-i în pragul disperării? De ce a permis în timpul mandatelor sale creşterea preţului la carburanţi cu 70-90%? Atunci nu era îngrijorat de soarta românilor pe care îi minţise cu sloganul „Să trăiţi bine!”? Această folosire excesivă a subiectului cu acciza este, de fapt, un mesaj de neputinţă al preşedintelui, care nu a găsit altceva de care să se folosească pentru campania electorală.

DOAR UN LOBBY Preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, a declarat, ieri, că a primit scrisoarea lui Băsescu privind OUG pentru acciză, însă nu există obligaţia de a o prezenta Biroului permanent sau plenului: „Este o scrisoare de persuasiune, este o campanie de lobby a preşedintelui“. El nu crede că Băsescu poate dispune parlamentarilor cum să voteze. Ar putea, însă, să retrimită la Parlament proiectul de lege de aprobare a ordonanţei privind acciza. Şi premierul Ponta consideră că Băsescu „nu face altceva în afară de a trimite scrisori şi a se jelui la televizor”, considerând că demersul lui reprezintă doar o campanie electorală „jenantă pentru partidul său şi al doamnei Udrea”.



12