CONTROL Neregulile tot mai dese reclamate de marinarii care tranzitează Marea Neagră au determinat autorităţile europene să efectueze un control drastic la bordul tuturor navelor din bazinul Mării Negre. Astfel, inspectorii Federaţiei Internaţionale de Transport (ITF), împreună cu autorităţile portuare constănţene, coordonaţi de Adrian Mihălcioiu, care este şi reprezentant ITF România, vor inspecta, începând de luni, toate navele comerciale mai grele de 500 de tone din apele teritoriale ale României. Potrivit lui Andrian Mihălcioiu, acţiunea are loc simultan în toate porturile de la Marea Neagră. „Pe 13 mai, începem cea mai mare campanie de control din toate timpurile pe Marea Neagră. Nu vor mai fi locuri unde navele să se ascundă sau unde să se ducă. Această acţiune include acţiuni în Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, România şi Bulgaria. Vrem să tragem un semnal de alarmă şi să arătăm opiniei publice şi autorităţilor ceea ce se întâmplă în Marea Neagră. Sunt peste 800 de nave care navighează în zona Mării Negre care au o vechime de peste 30 de ani. Practic, ţi-e frică să pui piciorul pe aceste nave, iar viaţa navigatorilor este pusă în pericol. S-au pierdut foarte multe vieţi în ultima vreme în Marea Neagră, din cauza standardelor reduse ale navelor. Asta pentru că în Marea Neagră sunt cele mai proaste condiţii de navigat din lume. Aici se plătesc cei mai puţini bani pentru transport şi tot aici întâlnim cele mai multe cazuri în care navigatorii rămân neplătiţi”, a spus Mihălcioiu. În plus, spune Mihălcioiu, controale vor fi efectuate şi pe platformele petroliere. Navele militare, care au un regim aparte, vor fi singurele care nu vor fi controlate în aceste mega-verificări.
CONDIŢII DE NAVIGAT Coordonatorul ITF în România, totodată şi preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune că verificările efectuate la bordul navelor vor urmări, printre altele, existenţa contractelor colective de muncă sau dacă sunt probleme vizând siguranţa navei. În plus, inspectorii vor mai verifica şi dacă sunt respectate condiţiile de muncă şi viaţă la bord, sau dacă echipajul este plătit. „Vom verifica documentele navigatorilor, pentru că s-au constatat că sunt foarte multe documente false. Vom inspecta şi întreba dacă la bord au fost cazuri de accidente, de îmbolnăviri sau decese”, a spus Mihălcioiu, care a adăugat că în cazul în care se vor găsi probleme se va da şi un avertisment, iar dacă vor fi probleme mai grave se vor lua măsuri care pot merge până la reţinerea navelor.