Recepţia primului avion de transport Spartan, incertă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Recepţia primului avion de transport Spartan, incertă

Justiție 24 Aprilie 2009 / 00:00 965 accesări

Armata s-ar putea afla în imposibilitatea de a participa la zborul de recepţie şi acceptanţă pentru primul avion Spartan mediu curier. „Întîrzieri în derularea programului ar putea apărea datorită neînceperii la timp a cursurilor de trecere pe acest tip de aeronavă a piloţilor şi tehnicienilor şi implicit a imposibilităţii de a participa la zborul de recepţie şi acceptanţă”, a declarat şeful Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA), gen Ion Stanciu. Potrivit acestuia, primul avion Spartan din totalul celor şapte contractate în 2006, ar trebui să fie recepţionat de armată de la italienii de la Alenia Aeronautica, operator mondial de aviaţie comercială şi militară, în luna iulie. SMFA-ul a precizat însă că Ministerul Apărării a achitat la zi ratele din contractul pentru cele şapte avioane Spartan, astfel încît să nu mai existe alte întîrzieri în recepţionarea lor. Potrivit unor surse din Forţele Aeriene, personalul care va trebui să deservească avioanele Spartan nu şi-a început nici pînă în acest moment pregătirea în Italia, însă producătorul italian a dat asigurări că va face tot posibilul ca pînă la 1 iulie cursurile să fie gata. „Pe de altă parte, pot apărea întîrzieri în a doua parte a anului, în situaţia în care nu sînt asigurate resursele financiare necesare anului în curs pentru plata ratei anuale la cel de-al doilea avion”, a adăugat şeful Aviaţiei Române, care a explicat şi cui aparţine vina întîrzierilor. „Derularea programului de achiziţie a avionului de transport tip C-27 J a întîmpinat greutăţi din cauza faptului că firma Alenia Aeronautica nu a reuşit să obţină licenţele de export\", a spus gen. Stanciu. Directorul de comunicare al Alenia Aeronautica nu a dorit să comenteze această informaţie.

MAp a selectat avionul C-27J al firmei italiene în decembrie 2006, în urma unei licitaţii organizate pentru avioanele de transport. La licitaţie s-a înscris şi firma spaniolă EADS cu avionul CASA C-295. Compania concurentă a contestat rezultatul licitaţiei, iar Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a decis, ulterior, anularea licitaţiei pentru că au fost încălcate principiile de nediscriminare şi tratament egal. Decizia CNSC a fost atacată de Alenia Aeronautica la Curtea de Apel Bucureşti, care a dat cîştig de cauză firmei italiene. Astfel, Armata Română va primi şapte avioane de transport mediu-curier C 27 J Spartan, pentru care trebuie să plătească aproximativ 330 milioane de euro. Noile aeronave de transport vor înlocui avioanele de producţie sovietică Antonov 24 şi Antonov 26 din dotarea flotei militare aeriene române care au ciclul final de viaţă în 2011. Avioanele Spartan pot îndeplini misiuni de asistenţă umanitară, evacuare medicală, transportul a zece tone încărcătură şi a 62 de soldaţi, operaţiuni de desant cu 46 de paraşutişti cu echipament complet, operaţiuni căutare-salvare şi paraşutare materiale. Avionul Spartan poate funcţiona perioade lungi de timp în condiţii climatice severe, fără sprijinul direct al bazei de operaţiuni, şi a fost proiectat pentru a decola şi a ateriza pe piste neamenajate, unde nu există echipament auxiliar. C-27J este interoperabil cu avioanele NATO şi are aceleaşi motoare, propulsoare şi sisteme de avionică digitale precum ultima generaţie de avioane Hercules, model C-130J.



12