Deşi România a avut în această toamnă o recoltă de grîu cît în ultimii ani la un loc, preţul de piaţă ar putea creşte. Potrivit reprezentanţilor companiei \"Agricover\", în perioada 2008-2009, recolta de grîu din regiunea Mării Negre înregistrează un record, aceasta crescînd cu aproximativ 30% faţă de perioada 2007-2008, la 107,4 milioane tone. \"Chiar dacă preţul grîului a scăzut cu circa 40-50% faţă de 2007, ne aşteptăm ca, în acest an, preţurile să rămînă la un nivel ridicat, poate chiar să crească pentru grîul de calitate superioară”, a declarat directorul general al Grupului \"Agricover\", Robert Arsene. Acesta a spus că cererea pe plan mondial, inclusiv în România, va favoriza în special preţul grîului cu calităţi ridicate de panificaţie. \"În România, un motiv de influenţă negativă asupra comercializării grîului la preţuri maxime îl reprezintă procentul relativ scăzut al cantităţilor disponibile din grîul cu aceste caracteristici\", a adăugat Robert Arsene. Preţul grîului a scăzut simţitor faţă de maximul anilor precedenţi şi aceasta datorită previziunilor bune de recoltă la nivel mondial pentru sezonul 2008- 2009 dar, în ultimele săptămîni, s-au înregistrat anumite creşteri ale preţului pe piaţă. \"Date fiind însă suprafeţele mari cultivate şi condiţiile climatice favorabile, preţul grîului de calitate inferioară este mai scăzut şi se întrevede o creştere a consumului, atît pe piaţa internă a ţărilor respective, cît şi la export. Se prevede o tendinţă de creştere a preţului grîului de morărit de calitate superioară şi într-o mai mică măsură a celui de o calitate mai slabă\", a adăugat reprezentantul Grupului \"Agricover\". Producţia mondială de grîu în 2008-2009 va atinge un nivel record de 670,8 milioane de tone, cu 6,5 milioane mai mult decît luna trecută şi cu 60,2 milioane mai mult decît anul trecut. Exportul de grîu al ţărilor din regiunea Mării Negre în perioada 2008-2009 este estimat la 32,7 milioane de tone faţă de 21,06 milioane de tone în 2007-2008. La începutul perioadei, exporturile au crescut din Ucraina, Rusia şi Bulgaria, însă problemele legate de capacităţile logistice şi de mărimile porturilor din zonă sînt un factor decisiv în stabilirea cantităţilor la export. \"Logistica disponibilă în regiunea Mării Negre nu este capabilă să tranziteze întreaga capacitate de export a ţărilor din regiune, şi, mai mult decît atît, chiar la cantităţile actuale ale exporturilor de cereale, porturile din Rusia, Ucraina şi Bulgaria au capacităţile de prelucrare aproape de limita maximă\", a precizat Arsene.