În România, aproape 15.000 de marinari sunt activi pe mare. Deşi ei aduc sume de bani considerabile în ţară, o bună parte dintre navele pe care lucrează sunt încă sub standardele internaționale impuse, mulți nu beneficiază de cazare și masă adecvate, câteodată nu primesc banii cu lunile, iar uneori lucrează fără contracte și fără asigurare. Doar în ultimele două luni, 75 de marinari români au cerut ajutorul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), pentru că le-au fost încălcate drepturile. SLN, prin Inspectoratul ITF din România, va institui, la sfârșitul lui octombrie, o săptămână de inspecții în Portul Constanța, pentru a vedea condițiile de muncă și viață ale navigatorilor de pe navele acostate în port, contractele de muncă, respectarea standardelor internaționale și situația plăților echipajelor.
Ziua Mondială Maritimă a fost sărbătorită joi, 29 septembrie, la Constanța, prin organizarea evenimentului cu tema ”Transportul maritim internațional: indispensabil pentru întreaga lume”, care se concentrează în acest an asupra legăturii critice dintre transportul maritim și societate la nivel mondial. Aproximativ 80% din comerțul global în ceea ce privește volumul și peste 70% din comerțul global în ceea ce privește valoarea se realizează pe mări și oceane și este gestionat în porturile lumii. Aceste activități au o amploare și mai mare în cazul țărilor în curs de dezvoltare. Fără existența transportului maritim, importul și exportul de bunuri în vederea susținerii lumii moderne nu ar fi posibile.
RISCURI URIAȘE
În România, aproape 15.000 de marinari sunt activi pe mare. ”Felicit marinarii români pentru nivelul înalt de pregătire, devotamentul și profesionalismul de care dau dovadă. Sunteți o forță recunoscută de către companiile străine și ați creat României o imagine pozitivă în întreaga lume. Marinari români, La mulți ani!”, a transmis directorul general al Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (Ceronav), Ovidiu Sorin Cupșa. Deşi navigatorii aduc sume de bani considerabile în ţară, o bună parte dintre navele pe care lucrează sunt încă sub standardele internaționale impuse, mulți nu beneficiază de cazare și masă adecvate, câteodată nu primesc banii cu lunile, iar uneori lucrează fără contracte și fără asigurare, riscându-și în permanență viața. Doar în ultimele două luni, 75 de marinari români au cerut ajutorul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), pentru că le-au fost încălcate drepturile. Liderul SLN, totodată reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, spune că, în majoritatea cazurilor, marinarii fie au fost abandonaţi în diferite colţuri ale lumii, fără să primească bani, fie s-au îmbolnăvit și nu li s-a acordat concediu medical. Au fost și cazuri în care navigatorii au decedat la bordul navelor, fără ca familia să le poată aduce trupurile neînsuflețite acasă. ”Din cele 75 de cazuri semnalate de navigatori care nu fac parte din sindicat, organizația a intervenit doar în 5 cazuri, foarte grave, pe care le-a soluționat cu succes”, a precizat Mihălcioiu. Potrivit lui, cele mai multe probleme apar atunci când marinarii pleacă la bordul navelor fără să se informeze în prealabil. ”Dăm (reprezentanții SLN - n.r.) orice fel de informații navigatorilor, fără să le impunem să devină membri de sindicat. Suntem la dispoziția lor în fiecare zi”, a spus Adrian Mihălcioiu.
S-AU ANUNȚAT CONTROALE
SLN, prin Inspectoratul ITF din România, va institui, la sfârșitul lui octombrie, o săptămână de inspecții în Portul Constanța, pentru a vedea condițiile de muncă și viață ale navigatorilor de pe navele acostate în port, contractele de muncă, respectarea standardelor internaționale și situația plăților echipajelor. Potrivit datelor Organizației Maritime Internaționale (IMO), există peste 50.000 de nave comerciale care transportă orice fel de mărfuri la nivel internațional. Flota mondială este înregistrată în peste 150 de țări și are un echipaj format din peste un milion de navigatori de toate naționalitățile.