Turiştii din ţară şi străinătate, dar mai ales locuitorii oraşului de la malul mării sunt invitaţi, la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie, să (re)descopere „Constanţa engleză”. Mergând, cu ajutorul imaginaţiei, pe drumul de fier - inaugurat în urmă cu 150 de ani - care face legătura între Dunăre şi Mare (Cernavodă-Constanţa), publicul larg va descoperi, ghidat de imagini de epocă şi documente din arhivele britanice, o „pagină” esenţială din istoria Constanţei contemporane. Expoziţia „Constanţa engleză”, organizată de Muzeul de Istorie Constanţa şi Ordinul Arhitecţilor din România, Filiala Dobrogea, se datorează, în mare parte, arhitectului bucureştean Gheorghe Radu Stănculescu, urmaş al celebrului medic şi chirurg englez Abraham Irwin Bolton, stabilit în 1870 la Constanţa.
„Mi-am pus mereu întrebarea ce a căutat un englez la Constanţa. Pornind de la această întrebare, am descoperit o întreagă poveste a interesului britanic asupra Dobrogei şi a gurilor Dunării, care a început cu zece ani înainte de Războiul Crimeii”, a precizat Radu Stănculescu. De altfel, motto-ul expoziţiei, formulat de cel mai avizat istoric al căii ferate engleze Dunărea-Marea Neagră, prof. John H. Jensen din Noua Zeelandă, oferă un răspuns, deloc flatant, dar esenţial, la această întrebare: „Dragă D-le Stănculescu. La întrebarea dumitale despre motivele capitaliştilor englezi care au finanţat şi construit calea ferată, mă tem că răspunsul este pur şi simplu: „buna şi bătrâna lăcomie”, care i-a inspirat. Ei şi-au imaginat că ar fi putut „scurt-circuita” comerţul cu grâne de la Dunărea de jos şi astfel să câştige mari averi. N-a fost să fie aşa (...). Fraţii Barkley erau acolo şi atunci, în mod sigur, ca să facă bani”.
Vernisajul expoziţiei a fost susţinut, ieri, de arhitecţii Radu Cornescu, Radu Stănculescu şi Dorin Paul, reprezentantul Serviciului Judeţean Constanţa al Arhivelor Naţionale, Constantin Cheramidoglu, gazdă fiind directorul Muzeului de Istorie, Gabriel Custurea.