Ministerul Transporturilor (MT) a elaborat o propunere de document legislativ în care solicită ca redevenţele aplicate pentru porturile din România să fie corelate şi stabilite în funcţie de volumul traficului de mărfuri. Potrivit MT prin acest normativ se urmăreşte creşterea concurenţei între porturile româneşti şi stimularea investiţiilor în infrastructura portuară şi urmăreşte compatibilizarea legislaţiei româneşti cu cea europeană. În propunerea MT se stipulează că fiecare contract de subînchiriere a danelor va prevede un trafic minim de marfă pentru fiecare cheu, care va fi modificat în sensul majorării sau diminuării în funcţie de nivelul real al tranzitului de mărfuri. Actul stabileşte elementele obligatorii pe care trebuie să le cuprindă contractele de concesiune a teritoriilor portuare, aflate în proprietatea statului. Proiectul stabileşte, de asemenea, sursele de finanţare pentru întreţinerea, reparaţia şi modernizarea infrastructurii portuare. Procedura referitoare la normele de siguranţă în porturi cu privire la remorcaj şi pilotarea navelor a fost modificată, în sensul că această activitate va fi realizată exclusiv de operatorii portuari cu remorchere şi piloţi proprii, în urma unor contracte încheiate cu proprietarii navelor. Actul normativ stabileşte cu precizie locurile unde pot fi realizate operaţiunile de încărcare şi descărcare a mărfurilor şi unde sînt îmbarcaţi pasagerii.