Sezonul reducerilor a debutat oficial joi, iar comercianţii constănţeni îşi pot vinde colecţiile de toamnă-iarnă la preţ redus, în conformitate cu prevederile legale, numai dacă şi-au anunţat această intenţie la Primăria Municipiului Constanţa, cu 15 zile înainte de a începe campania de lichidare a stocului. Conform Legii nr. 650/2002, privind comercializarea produselor şi serviciilor pe piaţă, soldurile pot fi puse în vînzare numai de două ori pe an, în intervalele 15 ianuarie - 15 aprilie şi 1 august - 31 octombrie, pe o perioadă de maximum 45 de zile, stabilită de fiecare comerciant în parte. Agenţii economici care nu doresc să fie sancţionaţi conform Ordonanţei nr. 99/2000 trebuie să respecte intervalele prevăzute de lege şi să depună la Direcţia Corp Control (DCC) din cadrul Primăriei Constanţa un formular de notificare care se completează în două exemplare, unul dintre acestea fiind păstrat la sediul magazinului, împreună cu dovada de confirmare sau de primire, pentru a se prezenta, la nevoie, organelor de control. În plus, agentul economic este obligat să depună, împreună cu notificarea, şi listele de inventar cu produsele la care se face reducerea, în care se specifică preţul vechi şi preţul nou, precum şi cantitatea. Cea mai mare reducere care se poate practica legal este vînzarea produselor la preţul de achiziţie. Directorul executiv al DCC, Ionuţ Pripişi, a declarat că la Primăria Constanţa au depus notificări privind reduceri de preţuri 27 de agenţi economici. Aceste notificări pot fi depuse însă şi după demararea sezonului reducerilor. Legistaţia în vigoare prevede faptul că orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de începere a vînzării de soldare şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operaţiunea nu implică toate produsele din magazin. Pripişi a adăugat că, în perioada reducerilor, inspectorii din cadrul DCC vor controla agenţii economici pentru a vedea dacă şi-au anunţat intenţia de a practica reduceri la produsele destinate comercializării. “Agenţii economici trebuie doar să depună o declaraţie pentru a putea practica reduceri“, a spus Pripişi. Chiar dacă perioadele de reduceri ieftinesc o paletă foarte largă de articole, cele mai cunoscute şi mai extinse sînt cele practicate în magazinele de haine şi accesorii, unde preţurile coboară cu 20%, pînă la 70%.
În afară de perioadele stabilite de lege, magazinele pot practica şi alte forme de reduceri de preţ, în orice perioadă a anului, respectînd anumite prevederi. Pot fi organizate reduceri în cazuri cum ar fi vînzări de lichidare, pentru produsele comercializate în magazine de fabrică sau depozit de fabrică, pentru promoţii, pentru produse destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, pentru produse specifice unui anume eveniment, nevîndute în perioada respectivă şi pentru care este evident că nu mai pot fi vîndute în condiţii comerciale normale. În plus, pot fi comercializate la preţuri reduse produsele care nu au fost vîndute în termen de trei luni de la aprovizionare, cele susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai poate fi asigurată pînă la limita termenului de valabilitate, precum şi articolele al căror preţ de reaprovizionare s-a diminuat.