Deşi spune că vrea performanţă în Educaţie şi că este hotărât să facă reformă, ministrul de resort, Daniel Funeriu, nu face, în realitate, decât să sape o groapă inimaginabil de adâncă pentru sistemul de învăţământ din România. Un exemplu mai mult decât concludent în acest sens îl reprezintă evaluările iniţiale susţinute de elevii din întreaga ţară în cea de-a treia săptămână a anului şcolar 2011-1012. Potrivit unui sondaj de opinie online realizat de reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, în majoritatea unităţilor de învăţământ din România, costurile organizării şi desfăşurării evaluărilor iniţiale au fost suportate de cadrele didactice. Din rezultatele sondajului reiese că, din punct de vedere financiar, profesorii au contribuit cel mai mult (52,23%) la organizarea evaluărilor (cumpărat hârtia, plătit pentru multiplicarea testelor etc.). Pe următorul loc, cu 30,24%, se situează unităţile de învăţământ, urmate de comitetele de părinţi (12,37%). Doar 4,12% din respondenţi au declarat că cheltuielile au fost suportate de Ministerul Educaţiei şi doar 1,03% au indicat inspectoratele şcolare drept finanţator principal al evaluărilor. Chiar dacă 52,92% din cadrele didactice chestionate sunt de acord cu aplicarea testelor iniţiale, 83,16% dintre profesori nu cred că acestea vor influenţa în vreun fel rezultatele la examenele naţionale. Pentru a îmbunătăţi rezultatele elevilor la testările naţionale, profesorii sunt de părere că Ministerul Educaţiei ar trebui să modifice programele şcolare (49,48% dintre respondenţi) şi să organizeze examene diferenţiate (27,49%). De asemenea, cadrele didactice ar dori să existe mai multă implicare din partea părinţilor (20,96%).