Religia, disciplină obligatorie în şcoli şi licee, un nou subiect de discriminare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Religia, disciplină obligatorie în şcoli şi licee, un nou subiect de discriminare

Social 24 August 2007 / 00:00 740 accesări

Studierea obligatorie a religiei pînă în clasa a X-a implică faptul ca toate cele 18 culte religioase recunoscute oficial în România să aibă profesori specializaţi la catedră. În caz contrar, conform normelor Uniunii Europene, este vorba de discriminare pe motiv religios. Această problemă este discutată de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) şi de cei ai sindicaliştilor, iar decizia va fi luată pînă la sfîrşitul săptămînii. Federaţia Educaţiei Naţionale care a cerut, într-o scrisoare deschisă, parlamentarilor să nu voteze noul proiect de lege a învăţămîntului, lipseşte de la această dezbatere. Dacă modificările la această lege, propuse de ministerul de resort, vor trece de Parlament, atunci elevii ar putea fi obligaţi să studieze religia pînă în clasa a XII-a. Preşedintele Ligii Proeuropa, Smaranda Enache, spune însă că „elevii vor o mai mare marjă de opţiuni, nu doresc să studieze religia decît dacă se pregătesc pentru o facultate de profil”, subliniind faptul că problema este mult mai spinoasă pentru că, în cazul în care MECT nu poate asigura profesori specializaţi care să predea religia pentru fiecare dintre cele 18 culte, se creează „o fereastră către discriminare, deoarece nu poate asigura tuturor accesul la cultele lor şi, astfel, vor fi cazuri care vor ajunge la CEDO pe motiv că nu se respectă egalitatea de şanse”. Mai mult decît atît, caracterul obligatoriu şi confuz al acestei legi va adînci şi mai mult diferenţele între copiii care aparţin diverselor culte fiindcă problema în şcolile din România, lucru remarcat şi de preşedintele Ligii Proeuropa, este „catehizarea unui model confesional”. Prof. Bogdan Brutaru, inspector de specialitate pe probleme de religie în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, a declarat că: „mi se pare un lucru bun, întrucît mai ales elevii de clasa a XI-a şi a XII-a au nevoie de sprijin moral, pentru că, în această perioadă a vieţii lor apar cele mai multe probleme. Este bine să se introducă religia ca materie obligatorie, însă să fie făcută aşa cum trebuie, de către oameni bine pregătiţi, care să fie cu mintea şi cu sufletul alături de elevi”.

Predarea religiei ca disciplină obligatorie este sensibilă şi la nivelul UE, unde foarte puţine state i-au acordat acest statut. „Dorinţa cultelor din România de a face religia un obiect obligatoriu în şcolile de stat este contraproductivă şi nu se înscrie în trendul european”, este de părere preşedintele Ligii Proeuropa.



12