Reorganizarea şi descentralizarea sistemului de asistenţă socială, respinsă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Reorganizarea şi descentralizarea sistemului de asistenţă socială, respinsă

Social 14 Aprilie 2009 / 00:00 892 accesări

Reprezentanţii Federaţiei Naţionale Sindicale (FNS) din Asistenţa Socială şi Protecţia Copilului „Pro.Asist” au respins strategia de reorganizare şi descentralizarea sistemului de asistenţă socială şi au cerut înfiinţarea unui minister care să cuprindă toate agenţiile şi organismele centrale în domeniu. Specialiştii FNS “Pro.Asist”, afiliată la Cartel Alfa, sînt de părere că modificările s-ar realiza “numai de dragul schimbării şi al urmăririi unor interese politice”, neţinîndu-se seama de faptul că situaţia economică generează o pauperizare a populaţiei: şomaj, creşterea numărului de copii abandonaţi şi copii ai străzii, familii care rămîn fără casă şi fără niciun venit. “Toate acestea generează o creştere a nevoii de asistenţă socială. Reforma trebuie făcută în interesul oamenilor şi nu al politicului. Nu putem desfiinţa peste noapte instituţii care funcţionează bine fără o analiză profundă a tuturor implicaţiilor, a costurilor sociale şi financiare pe termen mediu şi lung, a costurilor schimbării şi a regulilor pe care ne-am angajat să le respectăm la intrarea în UE”, arată Pro.Asist. Sindicaliştii reclamă faptul că, în România, există “un hăţiş de legi, ordonanţe şi hotărîri de guvern care se tot completează unele pe altele”, acest lucru împiedicînd reforma reală care nu poate fi făcută fără o legislaţie clară şi o selecţie corespunzătoare ţinînd cont de condiţiile de muncă deosebită în care se lucrează. FNS “Pro.Asist” susţine că, din august 2008, încearcă să promoveze un Nomenclator al serviciilor şi funcţiilor în asistenţa socială, un Normativ de personal care trebuie să cuprindă chiar şi nivelul şi felul studiilor, un Regulament de acordare a sporurilor pentru condiţii deosebite de muncă şi OUG Servicii de tip familial. Sindicaliştii arată că, în sistemul de asistenţă socială şi protecţia copilului, un angajat debutant primeşte în jur de 650 de lei lunar, iar salariul mediu în sistem este sub 1.000 de lei, acest venit situînd lucrătorii din domeniu la limita subzistenţei. FNS “Pro.Asist” consideră că totul se trenează conştient, în numele intereselor politice şi de grup şi a Legii unice de salarizare a personalului bugetar, care, după părerea sindicaliştilor reprezintă o “utopie”. “Cum să găseşti echivalenţa unor funcţii unice din învăţămînt, administraţie publică, sănătate şi asistenţă socială? Cum să diferenţiezi la salariu o femeie de serviciu care mătură birouri ministeriale (aspiră o dată pe zi) cu cea care munceşte în saloane de bolnavi sau spaţii folosite de copii/adulţi cu handicap grav (mătură de cîteva ori pe zi)? Aici intervin sporurile la salariu care, neapărat, în numele împrumutului făcut de stat la FMI, clar pentru interesele băncilor cu capital străin şi interesele electorale ale aleşilor noştri, trebuie limitate la cel mult 30% din valoarea salariului”, susţin sindicaliştii din asistenţa socială. Totodată, ei arată că o asemenea reformă, adoptată cu ani în urmă în Ungaria, a cauzat un dezastru financiar în ceea ce priveşte cheltuielile şi organizarea, precum şi furnizarea serviciilor sociale, măsura luată ulterior fiind de comasare a serviciilor descentralizate. “Susţinem că înfiinţarea unui minister al asistenţei sociale care să cuprindă toate agenţiile şi organismele centrale ar asigura o coordonare unitară în sistemul de asistenţă socială şi s-ar elimina suprapunerile de atribuţii şi control şi nu în ultimul rînd, s-ar eficientiza procesul de colectare şi prelucrare a datelor în teritoriu”, precizează FNS \"Pro.Asist\". Membrii Federaţiei Naţionale Sindicale din Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului cheamă toate organizaţiile sindicale care au sindicate în asistenţă socială şi protecţia copilului să li se alăture în acest demers. Principalele propuneri de reorganizare şi restructurare vizează comasarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Familiei (ANPF) cu Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse (ANES) sau cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC).



12