În cei 30 de ani de existenţă ai Canalului Dunăre - Marea Neagră (CDMN), ecluzele de la Agigea, Ovidiu şi Cernavodă nu au beneficiat niciodată de modernizări. Anul acesta, însă, vor intra în reparaţii capitale, în condiţile în care termenul de viaţă al echipamentelor şi instalaţiilor a fost depăşit, acestea datând din perioada 1975 - 1984. Ieri, Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile” (CNACN) SA a anunţat emiterea Ordinului 1.514/11 decembrie 2013 pentru aprobarea depunerii de cereri de rambursare pentru acest proiect denumit „Modernizare ecluze. Echipamente şi instalaţii”. Potrivit directorului CNACN, Daniel Georgescu, implementarea proiectului va cuprinde două faze corespunzătoare celor două perioade de programare, respectiv exerciţiile financiare 2007 - 2013 şi 2014 - 2020. El a precizat că principalul obiectiv al abordării proiectului pe faze este menţinerea navigaţiei pe canale în timpul lucrărilor, prin păstrarea unui fir de ecluză funcţional, în paralel cu reabilitarea celuilalt în fiecare ecluză şi fază. În perioada 2014 - 2020 vor fi modernizate echipamentele şi instalaţiile aferente: ecluza Agigea - un fir de navigaţie (respectiv ecluza 2 - mal drept CDMN), ecluza Cernavodă - un fir de navigaţie (respectiv ecluza 2 - mal drept CDMN) şi ecluza Ovidiu - un fir de navigaţie (respectiv ecluza 1 - mal stâng Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari). „În prezent, suntem la faza de proiectare, care a început încă de luna trecută, şi sperăm ca în mai să înceapă execuţia lucrărilor. Finalizarea proiectului va aduce beneficii în ceea ce priveşte siguranţa navigaţiei, reducerea timpului de aşteptare la ecluze, dar şi beneficii de transport prin micşorarea transferului către alte modalităţi de transport (rutiere sau feroviare)”, a declarat Georgescu. Lucrările de modernizare vor costa 180 de milioane euro, bani proveniţi din fonduri europene.