PROBLEME Închiderea Podului rutier de la Agigea vehiculelor grele le-a încurcat socotelile celor construiesc noul pod peste Canalul Dunăre - Marea Neagră în zona Portului Constanţa Sud - Agigea. În condiţiile în care traficul rutier pe Podul de la Agigea a fost restricţionat la maximum 3,5 tone de la 1 octombrie, constructorul podului din port întâmpină probleme privind transportul betonierelor de pe malul de nord al canalului, unde există staţia de betoane, pe cel din sud. Pentru a ajunge de pe un mal pe altul, cifele de beton trebuie să parcurgă aproximativ 70 de kilometri. Problema este că există pericolul ca betonul să-şi piardă calităţile din cauza transportului prea lung, de o oră şi jumătate, în condiţii de frig. Situaţia a fost discutată, în urmă cu câteva săptămâni, de responsabilii proiectului împreună cu primul-ministru, Victor Ponta, care a dat asigurări că, pentru transportul materialelor de construcţii, la Podul Agigea va fi adusă o gabară (barjă putitoare mai înaltă - n.r.), lată de 14 metri şi lungă de 60 de metri, care să transporte autovehiculele grele de pe un mal pe altul al Canalului. Numai că, la vremea când premierul a dat aceste asigurări, gabara avea o mare problemă, aceea că avea o singură rampă. „Nu putem să facem manevre pentru întoarcerea barjei, aşa că a fost nevoie de lucrări speciale pentru montarea a încă unei rampe, lucru care deja se efectuează, în prezent, în Şantierul Naval de la Galaţi, astfel încât transportul maşinilor agabaritice să se facă printr-o simplă manevră de trecere de pe malul drept pe cel stâng”, a spus prefectul Eugen Bola.
URGENŢĂ Problema aducerii barjei plutitoare a fost discutată şi ieri la Prefectura Constanţa, unde Bola s-a întâlnit cu reprezentanţii constructorului, proiectantului, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi ai Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile. După întâlnire, reprezentantul constructorului a spus că aducerea gabarei trebuie urgentată, pentru că, în această perioadă, trebuie construiţi pilonii din partea de sud a podului. „Pentru amenajarea pilonilor trebuie turnat un beton special în cel mult trei ore de la preparare. Altfel, îşi pierde din calitate. De altfel, am şi făcut câteva experimente şi am constatat că este imposibil să transportăm betonul special cu cifele, care cântăresc cu totul 40 de tone, pe rutele ocolitoare. Pentru alte lucrări nu sunt probleme, dar pentru piloni ne trebuie un beton special, care trebuie turnat conform standardelor. Nu putem să umblăm cu jumătăţi de măsură”, a spus Daniel Sârbu, reprezentantul constructorului.
LUCRĂRI În altă ordine de idei, Sârbu a spus că până acum au fost realizate 60% din lucrări. „Până în mai 2014 trebuie să terminăm lucrările, iar din luna iunie să dăm podul în folosinţă”, a spus Daniel Sârbu. El a adăugat că podul va face legătura între porturile Agigea Sud şi Agigea Nord, urmând a prelua traficul de pe Autostrada Soarelui, dar şi cel de pe Podul Agigea, care se va închide anul viitor, în vederea reparaţiilor capitale. Investiţia la noul pod din port se ridică la aproximativ 23 milioane de euro şi este finanţată din fondurile structurale ale Uniunii Europene. Potrivit unui comunicat al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, lucrările includ execuţia podului rutier peste Canalul Dunăre - Marea Neagră, a viaductelor de acces la pod, a drumurilor de acces spre port şi pentru conexiunea cu varianta ocolitoare a municipiului Constanţa, precum şi a pasajelor de trecere la nivel cu calea ferată, amenajarea parcărilor şi a clădirilor de la porţile 9 şi 10 ale portului. Podul este amplasat în aval de ecluza Agigea, între cel rutier şi cel feroviar existente.