Restructurarea trasată de guvern distruge vieţile artiştilor constănţeni

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Restructurarea trasată de guvern distruge vieţile artiştilor constănţeni

Cultură 18 August 2010 / 00:00 551 accesări

Directorul Direcţiei de Cultură din cadrul Consiliului Judeţean Constanţa (CJC), Cristian Zgabercea, a menţionat, ieri, în cadrul unui conferinţe de presă pe marginea desfăşurării ediţiei din acest an a Festivalului Mamaia, că atât tradiţionala competiţie, cât şi Opera din Constanţa sunt două obiective locale care trebuie păstrate. „Festivalul Mamaia este o manifestare pe care Constanţa o face din 1963, iar Opera este din 1958. Cele două au un specific diferit: festivalul este un eveniment care promovează întreaga suflare din judeţ, iar Opera este o instituţie de repertoriu care ar trebui menţinută. Cei ce vor să ştie de ce nu este menţinută îi rog să citească Ordonanţa 63”, a menţionat acesta. „Ministerul Culturii vorbeşte despre nişte instituţii înfiinţate prin Hotărâre de Guvern (HG). Aceste instituţii din Constanţa nu sunt înfiinţate prin HG. Este o greşeală şi cine va răspunde? În ’51, se înfiinţa un Teatru de Stat prin HG dar, între timp, se desfiinţează şi, ulterior, prin ‘57, administraţia publică locală înfiinţează două instituţii: Teatrul Ovidius şi Teatrul Fantasio. Între timp, cele două au mai fost desfiinţate şi reînfiinţate. Păi ei spun că în 1957 s-a înfiinţat Teatrul de Operă şi Balet ‘Oleg Danovski’... Nici nu ştiu dacă Oleg Danovski fusese la mare în acel an”, a adăugat reprezentantul CJC.

Cristian Zgabercea a anunţat că, întrucât eforturile sale de a salva Opera constănţeană au fost contestate, în cadrul şedinţei de Consiliu Judeţean, de luni, va propune o altă restructurare, „cum vrea lumea”, conform Ordonanţei 63. „Din fiecare instituţie se va ‘tăia’ un număr de oameni până la numărul prevăzut de ordonanţă. Dar avertizez, nu o să mai funcţioneze niciuna! Pentru că din două secţii de la Operă, ca să pot să fac în pasul doi, mai târziu, o Operă, eu am păstrat două şi cele mai importante secţii: orchestra, ca să rămână întreagă şi baletul lui Danovski, pentru că era unicul din ţară. Sacrificam în acel moment, ca să intru pe Ordonanţă, corul şi nişte solişti tineri care aveau timp să revină şi să cânte. În felul acesta exista baza unui Teatru de Operă care este orchestra. Dacă nu ai orchestră, nu poţi să cânţi: sunt sute de teatre de operă în lume care nu au niciun solist angajat, aceştia pot veni pe contract din toată Europa la stagiuni. Fără orchestră nu o să mai cânte niciodată Opera din Constanţa, iar balet ca al lui Danovski nu va mai vedea România, pentru că îl vom desfiinţa acum ca să ţinem 20 corişti din 40, care nici ei nu vor mai putea să cânte”.

Directorul Direcţiei de Cultură a prezentat „tabloul” propus de guvernanţi: „orchestra va rămâne, pe lege, cu 32 oameni din cei 60 şi nu va mai putea să cânte nici măcar o lucrare simfonică, baletul, cu 23 din 40, cât era limita să dansezi un balet clasic şi nu vor mai putea să danseze, iar corul, cu vreo 26 persoane. Va rămâne câte puţin din toate şi nu va mai funcţiona nimic (...)!”. Reprezentantul CJC avertizează: „De-abia de acum încolo există pericolul de desfiinţare, pentru că cei rămaşi nu vor mai putea să susţină niciun spectacol”.



12