Legea privind comercializarea produselor alimentare este anticoncurenţială, va duce la falimente în industrie şi va determina retailerii străini să oprească investiţiile directe realizate în România, consideră reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). „Actul politic în sine dovedeşte iresponsabilitate şi nepricepere din partea factorului politic şi a grupurilor de presiune care au militat pentru adoptarea textului de lege în această formă. În lipsa unei analize de impact riguroase, consecinţele catastrofale ale intrării sale în vigoare trebuie cunoscute chiar şi acum, în al doisprezecelea ceas”, se arată într-un comunicat al AMRCR. Legea privind comercializarea produselor alimentare a fost adoptată de Camera Deputaţilor pe 16 septembrie şi aşteaptă girul preşedintelui. „Primii afectaţi vor fi tocmai consumatorii finali. Caracterul anticoncurenţial şi obtuz al textului de lege se va reflecta în deteriorarea climatului concurenţial al pieţei produselor alimentare, aşa încît preţurile nu numai că nu vor scădea, ci vor creşte, efect universal al distorsionării mecanismelor pieţei şi ale liberei concurenţe în piaţă”, se spune în comunicat. De asemenea, micşorarea termenelor de plată a facturilor către furnizori va conduce la imposibilitatea multor comercianţi de a le putea respecta, urmînd să se producă întîrzieri şi blocaje financiare care pot să se încheie cu falimente, atît de partea retailerilor, cît şi a furnizorilor noştri alimentari. În acest context, reprezentanţii AMRCR susţin că pierderea locurilor de muncă ale angajaţilor companiilor implicate - retaileri, producători sau procesatori de produse alimentare, distribuitori - va deveni de neevitat.
Reprezentanţii marilor reţele comerciale atrag atenţia că cei care au elaborat şi au avizat legea respectivă s-au concentrat selectiv doar asupra comercianţilor, iar măsurile propuse au avut la bază doar considerente populiste. „Se pierd din vedere abuzurile pe care le comit marii producători şi procesatori din industria alimentară, care cresc artificial preţurile pentru a-şi compensa propria lipsă de eficienţă şi competitivitate. După ce se vor vedea şi protejaţi la nivel politic, interesul lor pentru inovare şi creşterea competitivităţii şi a calităţii produselor oferite va scădea şi mai mult”, susţin marii comercianţi. Actul normativ ar urma, potrivit AMRCR, să determine retailerii să stopeze investiţiile străine directe realizate în România, atît timp cît cadrul legislativ devine atît de restrictiv. „Dincolo de repercusiunile severe asupra consumatorilor finali, textul de lege adoptat încalcă flagrant cîteva principii europene de bază, precum şi Constituţia României, drept pentru care ne rezervăm dreptul de a continua toate demersurile legale pentru revenirea în limitele impuse de jurisdicţia comercială europeană şi românească”, se mai arată în comunicat. În replică, ministrul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Ilie Sârbu, a declarat că legea privind comercializarea produselor alimentare a fost elaborată în acord cu marile reţele de magazine, iar aplicarea ei va fi benefică pentru producătorii români. „Să-i ţii pe producătorii români la uşa hipermarketurilor nu e iresponsabilitate? Atunci cînd au făcut profituri în fiecare an nu a fost iresponsabilitate!”, a spus Ilie Sârbu răspunzînd astfel Asociaţiei. Legea comercializării produselor alimentare aprobată de Camera Deputaţilor reglementează relaţiile dintre furnizorii şi comercianţii de produse alimentare, pentru a preveni practicile anticoncurenţiale ale reţelelor de magazine. Potrivit actului normativ, este interzis comercianţilor să impună furnizorilor plata unor servicii care nu au legătură directă cu operaţiunea de vînzare şi nu sînt cuprinse în preţul de achiziţie. De asemenea, comercianţii nu au dreptul să impună furnizorilor să-şi vîndă produsele la un preţ egal sau mai mare altor comercianţi, iar delistarea unui produs de la raft poate fi făcută doar cu o notificare prealabilă cu două luni a furnizorului.