Retailul modern din România, reprezentat de hiper şi supermaketuri are o cotă de piaţă de aprox. 20%, însă se va dezvolta puternic în următorii ani, au declarat reprezentaţii firmelor de profil la Romania Retail Forum, organizat de revista Retail Magazin. Comerţul tradiţional are o cotă de piaţă de peste 70%, însă retailul modern va înregistra o creştere de pînă la 50% în 2010, potrivit unui studiu prezentat de ministrul Integrării Europene, Anca Boagiu, prezentă la forum. În alte state europene, precum Polonia şi Cehia, ponderea retailul modern este mai semnificativă, atingînd 35%, respectiv 46% din totalul pieţei. În Bulgaria situaţia este similară cu cea din România, magazinele acoperind 17% din vînzări, în timp ce comerţul tradiţional ocupă 79%. Consumatorii care alocă cei mai mulţi bani cumpărăturilor din magazine cu suprafeţe mari sînt bucureştenii, urmaţi de locuitorii zonei de Vest, cei din Transilvania, pe ultimele locuri situîndu-se locuitorii din zonele de Sud şi de Sud-Vest, potrivit datelor Carrefour România. "În zona de Sud-Vest, în judeţe precum Gorj, Vâlcea, Olt, suma medie cheltuită anual în comerţul cu amănuntul este de aprox. 200 de euro de persoană", a spus directoul de marketing al Carrefour România, Andreea Mihai. Ea a afirmat că România se află la nivelul Poloniei în 1997 în privinţa sumelor cheltuite anual în marile magazine, dar şi după nivelul de dezvoltare a retailului.
Cea mai importantă pondere a sumelor cheltuite în magazine o au produsele alimentare, suma medie anuală pe cap de locuitor fiind de 269 de euro în magazinele din domeniul alimentar. "În România există şi foarte mult autoconsum, ţăranul bea laptele făcut de el, mănîncă legumele din grădina proprie", a spus Mihai. Extinderea sectorului de retail va fi acelerată în următorii ani, în condiţiile dezvoltării infrastructurii, a sectorului agricol şi a puterii de cumpărare. Carrefour va majora ponderea importurilor, după 1 ianuarie 2007, profitînd de eliminarea sau reducerea unor taxe vamale. "Aderarea este o oportunitate de care vom profita şi vom mări importurile. Oferta noastră va fi astfel nu numai mai bogată, dar va avea şi preţuri mai mici întrucît taxele vamale vor fi eliminate", a adăugat reprezentantul Carrefour România. Varujan Vosganian, preşedintele Comisiei de Buget - Finanţe din Senat, a afirmat că un cadru benefic pentru dezvoltarea retailului presupune şi un mediu concurenţial, şi o politică fiscală adecvate. El a afirmat că România este o ţară scumpă, iar creşterea preţurilor trebuie contracarată prin dezvoltarea ofertei naţionale şi prin majorări salariale. Senatorul a apreciat că salariu mediu pe cap de locuitor va fi de 500 euro în 2015. Valoarea vînzărilor din sectorul de retail românesc ar putea ajunge în acest an la 41,9 miliarde de dolari, în creştere cu 16% faţă de anul trecut, cînd s-au cifrat la aprox. 35,9 miliarde de dolari, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă Deloitte. În ceea ce priveşte volumul vînzărilor din magazine, acesta a crescut anul trecut cu 17,5%, analiştii estimînd pentru 2006 un avans de 9,9%.