Pentru acei cititori exigenţi şi profunzi, care au făcut un frumos obicei din a zăbovi, la ceas de seară - şi nu numai - în faţa paginilor unei cărţi sau ale unei reviste de cultură, a apărut, de curând, un număr al reputatei publicaţii de la malul mării, „Ex Ponto. Text, imagine, metatext”. Cele peste 200 de pagini ale revistei în format carte, coordonată de redactorul şef Ovidiu Dunăreanu, oferă cititorului de elită posibilitatea de a lua pulsul literaturii române şi universale contemporane, fie ea proză sau poezie, dar şi de a redescoperi scriitori „clasici”, în viziunea unor apreciaţi critici literari şi eseişti.
Spre exemplu, Ştefan Cucu ne propune să aruncăm o privire asupra „Scrisorilor latineşti ale lui Petrarca”, redactorul-şef adjunct al „Ex Ponto”, Nicolae Rotund, îl redescoperă pe Jean Bart în „Europolis”, iar preşedintele Filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor din România, Cristina Tamaş, prezintă „Parabola în romanul românesc modern”. Nu doar textul şi metatextul se află la loc de cinste în „Ex Ponto”. Revista se deschide, însă, cu anunţarea unui eveniment editorial: pregătirea volumelor lui Pavel Chihaia, reunite în „Opera Omnia” din grija directorului editurii „Ex Ponto”, Ioan Popişteanu. Aşa cum şi-a obişnuit cititorii fideli, de-a lungul celor aproape opt ani de existenţă, „Ex Ponto” oferă, şi în acest număr, o întâlnire cu universul plastic, fiind propuse spre contemplare reproduceri ale artistului Mircea Mihai Ciobanu, însoţite de un studiu avizat, semnat de Ileana Marin, despre „sensul destinal al operei” pictorului.
Un loc special îl ocupă şi muzica, prof. univ. dr. Mariana Popescu prezentându-l pe Marin Constantin, „un corifeu al muzicii corale contemporane”, dar şi arheologia, tânărul Radu Petcu oferind, cu acribia cercetătorului, date despre istoricul cetăţii Durostorum. De asemenea, istoricul Stoica Lascu prezintă, la rubrica „Istorie contemporană”, un studiu de interes pentru specialişti şi studenţi: „Polivalenţa paradigmatică a istoriografiei române de astăzi”.
În paginile publicaţiei cu apariţie semestrială semnează atât nume consacrate ale vieţii culturale tomitane, cât şi tineri la început de drum, care promit să aibă o traiectorie ascendentă în domeniul cultural.