Paradoxul transporturilor rutiere româneşti este că sîntem printre statele europene care investesc mult în maşini noi, dar nu avem nici măcar o autostradă la standardele occidentale. Drumurile şi autostrăzile naţionale sînt construite cu viteza melcului şi indiferent dacă vii de peste hotare sau doar de la Satu - Mare sau Bucureşti, drumul pînă la Constanţa se parcurge cu emoţii şi nervi întinşi la maximum. Cel mai bine ştiu asta şoferii de TIR, care sînt nevoiţi să străbată ţara-n lung şi-n lat şi pentru care un drum spre sau dinspre litoral, vara, echivalează cu un adevărat test de răbdare. Pe lîngă faptul că traficul pe şoselele constănţene se desfăşoară pe timpul verii într-un ritm infernal, tiriştii trebuie să facă faţă şi controalelor comune ale Autorităţii Rutiere Române (ARR), Registrului Auto Român (RAR) şi Agenţiei Naţionale de Drumuri (AND). Şoferii a peste 150 de TIR-uri au protestat, miercuri seară, într-un mod inedit, blocînd Drumul Naţional 22C pe ambele sensuri de mers, între Cernavodă şi Medgidia. Nemulţumiţi de faptul că de mai bine de o săptămînă sînt controlaţi "la sînge" de inspectorii ARR, RAR şi AND, şi după ce au aflat prin canalul de comunicare radio că iar s-au dat amenzi, în jurul orelor 23.30, şoferii au decis să protesteze. Drept urmare, toate autovehiculele de mare tonaj au fost trase pe marginea drumului pe o distanţă de cîţiva kilometri, paralizînd astfel şi circulaţia celorlalte autoturisme aflate în trafic. Pentru rezolvarea situaţiei şi evitarea unor altercaţii între şoferii furioşi şi inspectorii rutieri, la faţa locului s-au deplasat mai multe echipaje de poliţie, inclusiv şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Constanţa, chestor Mircea Bîrgoz, şi cel al Serviciului Poliţiei Rutiere, comisar şef Constantin Dancu. "Legea încearcă să-i ajute pe şoferi să nu mai conducă obosiţi, obligîndu-i să circule patru ore şi să se odihnească apoi 20 de minute, însă aceste prevederi sînt greu de respectat. Pe drumurile naţionale şi autostrăzi nu există parcări amenajate, iar o eventuală staţionare în locuri nepermise este încă o dată taxată", a declarat preşedintele Federaţiei Naţionale Sindicatelor Şoferilor din România (FNSSR) Constanţa, Marin Neagu.
"Şoferii nu mai vor să fie controlaţi"
Potrivit prevederilor în vigoare, la trei încălcări ale reglementărilor privind timpii de odihnă, licenţa de transport a firmei se suspendă, iar la cinci, se anulează. După o oră de discuţii cu poliţiştii şi reprezentanţii Prefecturii Constanţa, şoferii au fost convinşi să renunţe la protest. "Am vorbit cu şoferi din Satu Mare, Covasna şi Braşov, care mi-au spus că în acest sistem de control nu mai pot să ajungă la destinaţie în timpul optim. Pe de altă parte, administratorii societăţilor nu îşi permit să păstreze în posturi şoferi care se întorc din curse cu amenzi de sute de milioane de lei vechi. O soluţie ar fi desfăşurarea unor controale mai indulgente pe timpul verii sau ca şoferii să fie sancţionaţi dacă nu respectă legea pe drumurile cu infrastructura pusă la punct", a mai spus Neagu. În opinia directorului ARR Constanţa, Marian Butnaru, protestul de la Cernavodă a fost ilegal şi s-a transformat într-o încercare de intimidare a autorităţilor. "Au blocat toată circulaţia pe un drum public, în condiţiile în care traficul este liber prin lege. Dacă tot invocăm faptul că infrastructura nu este tocmai la standardele europene, ar însemna să nu mai circulăm deloc pe stradă", a declarat Butnaru. Acesta a mai precizat că, deşi şoferii au invocat faptul că le-a fost impus un orar care nu le permite să circule între orele 22.00 şi 6.00, situaţia este cu totul alta. "Şoferii nu mai vor să fie controlaţi. Trebuie să înţeleagă că nu pot circula cu 120 de km/h cu o maşină de cîteva tone şi să ajungem apoi să vedem adevărate tragedii pe şosele. Am încercat să avem o întîlnire cu reprezentanţii transportatorilor, însă din sutele de oameni prezenţi la protest au mai venit doar cîţiva", a încheiat Butnaru.