„Revoluţie” la bordul unei nave acostate în portul Constanţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Revoluţie” la bordul unei nave acostate în portul Constanţa

Social 25 Ianuarie 2007 / 00:00 841 accesări

Conflinctul izbucnit acum două zile la bordul navei „Kaptan Rajab”, sub pavilion Insulele Comore, a fost aplanat pentru moment de liderul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor din România (ITF), Adrian Mihălcioiu. În momentul acostării navei în dana 54 a Portului Constanţa, marinarii au informat reprezentanţii Poliţiei de Frontieră care efectuau controlul obişnuit că nu şi-au primit salariile de luni de zile şi muncesc în condiţii inumane şi au solicitat să plece acasă. Pentru că reprezentanţii Poliţiei de Frontieră au respins cererea pe motiv că legile Schengen impun ca aceasta să fie întocmită cu 48 de ore înainte şi numai cu acordul proprietarului navei, patru dintre navigatori au ameninţat că vor fugi de pe navă. De asemenea, marinarii s-au plîns că au vrut să apeleze la ajutorul ITF, însă comandantul navei nu le-a permis acest lucru. Disperaţi, marinarii au provocat o mică revoltă pe navă, distrugînd mai multe bunuri şi chiar răsturnînd mai multe butoaie cu vopsea şi uleiuri pentru a provoca o poluare şi, astfel, să atragă atenţia autorităţilor portuare. Ieri dimineaţă, ofiţerii Port State Control din cadrul Autorităţii Navale Române (ANR) care au vrut să inspecteze nava, nu au reuşit să finalizeze controlul. „Inspecţia navei Kaptan Rajab a fost suspendată pînă la rezolvarea problemelor de echipaj, deoarece trebuie efectuate exerciţii care presupun prezenţa şi participarea tuturor marinarilor de pe vapor. De asemenea, nava nu va putea părăsi Portul Constanţa înainte de efectuarea controlului PSC”, a declarat directorul Direcţiei Inspecţii şi Siguranţa Navigaţiei din cadrul ANR, Ambroziu Duma.

Ajutor sindical

Ajuns la bordul navei, ieri după-amiază, Mihălcioiu a discutat cu toţi membrii echipajului. „Am constatat că marinarii nu şi-au mai primit salariile de luni de zile şi că trăiesc în condiţii mizere. Nu au apă curentă, nu au prosoape şi lenjerii, saltelele paturilor sînt rupte, nu au condiţii să se spele, în camera în care se depozitează alimentele este o mizerie de nedescris. În plus, bărcile de salvare de la bordul navei sînt sparte, toate instalaţiile curg, iar scurgerea de la grupurile sanitare se face direct în apa mării”, a declarat Mihălcioiu. Acesta a adăugat că cei patru care s-au revoltat (un motorist, un marinar şi doi timonieri) au salariul de 300 de dolari lunar. „Echipajul navei este format din 11 membri. Deşi niciunul nu şi-a primit salariul, doar cei patru s-au plîns, ceilalţi şapte spunînd că ei nu s-au îmbarcat pentru bani şi că sînt mulţumiţi de condiţii. Armatorul are de achitat în total 35.000 de dolari către echipaj, din care 9.700 celor care au cerut repatrierea”, a explicat Mihălcioiu. Reprezentantul ITF a spus că după mai multe ore de discuţii cu agentul şi comandantul navei, aceştia au promis că armatorul îi va repatria în maximum două zile în ţara de origine şi le va plăti şi salariile restante. Pînă la rezolvarea situaţiei marinarilor, poliţiştii de frontieră vor supraveghea vaporul.



12