Preşedinţia cehă a UE nu mai pridideşte cu scuzele după ce a fost înşelată de un artist din Praga, care a realizat singur o operă monumentală, comandată unui număr de 27 de artişti europeni, cu teme atît de provocatoare încît Bulgaria a depus un protest oficial, imediat după inaugurarea lucrării, la Bruxelles. Expoziţia ce poartă titlul ”Entropa” este prezentată în catalogul oficial cu descrierea: ”Europa văzută de artiştii celor 27 de state membre UE”. Expoziţia este însă opera unui singur artist, cehul David Cerny, care a inventat un grup de artişti fictivi, cu nume şi biografii false. Expoziţia urma să fie deschisă pînă pe data de 30 iunie, dar, dacă protestele continuă, ar putea fi închisă mult mai devreme.
România este reprezentată ca un imens parc de distracţii numit Dracula Land. Lucrarea este însoţită de textul ”Ne aflăm la periferia fără capăt, un loc de unde artiştii pleacă la expoziţii europene cu autocarul. Sîntem o ţară prea săracă pentru a ne susţine propria cultură, însă prea bogată pentru a beneficia, aşa cum este cazul ţărilor în curs de dezvoltare, de sprijinul ţărilor dezvoltate. Sîntem cei care ştiu să lucreze cu un buget zero, sîntem campionii reducerilor, ai publicităţii care induce în eroare şi ai improvizaţiei. Abia în ultimii ani ne-am dat seama că promovarea acestui stat este singura salvare, o caracteristică ce ne face, cel puţin, un pic interesanţi în ochii celorlalţi”.
David Cerny, în vîrstă de 41 de ani, şi-a construit o reputaţie internaţională prin operele lui provocatoare. În 1991, oficialii de la Moscova au protestat pe cale diplomatică din cauza unui tanc sovietic pe care artistul îl vopsise în roz pentru a celebra eliberarea oraşului Praga, în 1945. ”Hiperbola grotescă şi mistificarea fac parte dintre atributele culturii cehe, iar crearea falselor identităţi reprezintă una dintre strategiile artei contemporane”, a comentat David Cerny. ”Ştiam că adevărul va fi descoperit, dar voiam să ştiu dacă Europa este capabilă să rîdă de ea însăşi”, a declarat artistul, care şi-a cerut scuze faţă de oficialii cehi, pentru faptul că i-a păcălit. După ce a fost demascată această înşelăciune, vicepremierul ceh, Alexandr Vondra, aflat în fruntea Ministerului pentru Afaceri Europene, a declarat că este în stare de şoc! Starea de tensiune s-a perpetuat cu o serie de proteste. De exemplu, Bulgaria a cerut oficial, marţi, ca opera ce prezintă teritoriul ei să fie retrasă înainte de inaugurare. În puzzle-ul suspendat în imensul hol al sediului Consiliului European, teritoriul Bulgariei este acoperit cu bideuri turceşti, cel al Franţei este traversat de o banderolă pe care apare scris cuvîntul ”Grevă”, cel al Germaniei este traversat de tronsoane de autostrăzi poziţionate în formă de svastică, iar cel al Danemarcei imită, din piese de lego, caricatura lui Mahomed, care a provocat mare indignare în rîndul comunităţii musulmane, la sfârşitul anului 2005. În aceeaşi expoziţie, Luxemburgul este ”de vînzare”, harta Spaniei este acoperită de fundaţiile de beton ale construcţiilor abandonate, iar Marea Britanie, recunoscută pentru euroscepticismul ei, îşi vede locul ei în expoziţie strălucind prin... absenţă.
Jan Vytopil, responsabil cultural din partea preşedinţiei cehe a UE, a declarat că este extrem de bucuros, deoarece este pentru prima oară cînd debutul unei preşedinţii la cîrma UE provoacă atîtea dezbateri. La debutul fiecărei preşedinţii UE, o operă de artă este expusă în holul Consiliului European, sediul în care au loc summit-urile europene şi consiliile miniştrilor europeni. Ideea iniţială a Cehiei fusese o banală ilustraţie a devizei mandatului său ”O Europă fără bariere”.