România se află pe locul 9 la nivel global în rândul destinaţiilor preferate pentru proiecte de tip call center, în perioada 2008-2012, când aceste investiţii au adus pe piaţa locală aproape 11.500 de locuri de muncă, potrivit unui studiu al firmei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle (JLL). La nivel european, România este devansată doar de Marea Britanie şi Polonia. \"Forţa de muncă înalt calificată în domeniul IT din Bucureşti şi alte oraşe importante, unde se regăsesc centrele universitare, precum şi cunoaşterea mai multor limbi străine, plasează în continuare România în topul preferinţelor investitorilor pentru astfel de operaţiuni, locul 9 la nivel mondial şi locul 2 în Europa, după Marea Britanie şi Polonia\", potrivit JLL. În pofida dificultăţilor economice din 2009, a recuperării lente din 2010 şi a instabilităţii politice care a marcat o mare parte a anului în curs, România a rămas în vederea jucătorilor multinaţionali. Pe lângă considerentele care fac parte din procesul de alegere a unei locaţii pentru un astfel de proiect, disponibilitatea crescută a programelor de ajutor de stat plasează România între destinaţiile preferate. Majoritatea programelor de ajutor de stat, intrate în vigoare în 2007, ar urma să expire în 2013, dar este foarte probabil să fie extinse, se arată în raport. Cele mai recente mişcări pe piaţa centrelor de tip call center evidenţiază în România prezenţa unor activităţi cu valoare mai ridicată, precum servicii juridice, dezvoltarea de software şi servicii financiare, care cer un profil diferit al candidaţilor. Pe de altă parte, notează JLL, aceşti candidaţi sunt atraşi mai mult de stabilitate şi mai puţin de salariu, dar şi de perspectivele de carieră, respect, responsabilităţi şi ocuparea unor poziţii de decizie. \"Piaţa Europei Centrale şi de Est, de circa 100 de milioane de persoane, este bine poziţionată pentru a răspunde acestor nevoi în creştere ale corporaţiilor. Ţările în care există o prezenţă robustă, de exemplu Polonia şi România, înregistrează adăugarea unor roluri tot mai avansate la gama de procese executate în centrele existente. În statele UE din regiune, accesibilitatea externă, conectivitatea internă şi infrastructura (transport şi imobiliare) s-au schimbat profund, în sens pozitiv, de la aderarea acestora la UE\", a declarat directorul operaţional al JLL Europa Centrală şi de Est, John Duckworth. Pe prima poziţie la nivel global în topul destinaţiilor pentru proiecte din categoria call center se plasează Filipine, cu 72.444 de locuri de muncă create în perioada 2008-2012 de 115 proiecte de tip call center. După Filipine urmează India (64.370 locuri de muncă şi 105 proiecte), China (25.455 slujbe - 56 de proiecte), Marea Britanie (22.304 posturi - 95 de proiecte) şi Statele Unite (18.594 posturi - 78 de proiecte).