România şi Bulgaria sunt ultimele ţări din UE într-un clasament alcătuit după gradul de satisfacţie faţă de sistemul ferovioar propriu, potrivit unui sondaj Eurobarometru care mai arată că 71% dintre europeni susţin o concurenţă sporită în transportul feroviar la nivel naţional şi regional. Potrivit sondajului, mai puţin de jumătate dintre europeni sunt mulţumiţi de propriile sisteme feroviare (46%), deşi gradul de satisfacţie s-a îmbunătăţit faţă de 1997, când era de 41%. Nivelul de satisfacţie variază astfel de la 67% în Finlanda până la 18% în Bulgaria, fiind în general destul de scăzut în statele membre din Europa Centrală şi de Sud-Est. În România, gradul de satisfacţie este de 23%. Conform aceleiaşi cercetări, sprijinul total pentru deschiderea către concurenţă a sistemelor naţionale şi regionale de transport feroviar este de peste 60 % în toate statele membre, cu excepţia a două (Olanda şi Luxemburg). În acelaşi context, 78% dintre cetăţenii UE sunt de părere că o concurenţă mai mare va fi în beneficiul călătorilor, arată sondajul. Pentru majoritatea europenilor, deschiderea către concurenţă va avea o influenţă pozitivă în ceea ce priveşte preţul biletelor (72%), calitatea serviciilor pentru călători la bordul trenurilor (71%), confortul şi curăţenia trenurilor (70%), frecvenţa trenurilor (68%), punctualitatea acestora (66%), modul în care sunt administrate întreprinderile feroviare (63%) şi numărul de staţii sau rute care vor fi deservite (62%), potrivit studiului. Cercetarea Eurobarometru indică totodată că majoritatea absolută a europenilor se aşteaptă ca o concurenţă mai mare pe piaţa feroviară să fie benefică pentru părţile interesate individuale, precum călătorii (78%), operatorii feroviari privaţi (68%) şi salariaţii operatorilor de transport feroviar (55%). Peste jumătate dintre europeni (55%) utilizează trenurile naţionale sau regionale: cel puţin săptămânal (6%), de mai multe ori pe lună (4%), de mai multe ori pe an (19%) sau cel mult o dată pe an (26%). Mai mult de patru din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (45%), se precizează într-un comunicat al reprezentanţei Comisiei Europene. Principalul motiv pentru care călătorii folosesc trenurile naţionale sau regionale îl constituie călătoriile de agrement (70%), doar câţiva dintre călători menţionând că merg cu trenul la muncă sau la cursuri (10%) sau în călătorii de afaceri (10%).