România propune reducerea taxei auto de pînă la trei ori la maşinile vechi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

România propune reducerea taxei auto de pînă la trei ori la maşinile vechi

Eveniment 30 Mai 2007 / 00:00 1221 accesări

Noua formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare, transmisă de autorităţile române Comisiei Europene, prevede niveluri de pînă la trei ori mai mici pentru unele maşini vechi, dar mai mari la cele noi. Data propusă pentru intrarea în vigoare a modificărilor legislative este 1 ianuarie 2008, una din principalele modificări aduse formulei de calcul vizînd scăderea cuantumului taxei, proporţional cu vechimea maşinii. Modificările legislative vizează definirea mai exactă a sferei de aplicare a taxei şi simplificarea modalităţii de calcul, prin extinderea scalei de vîrstă a maşinii la 20 de ani. Conform noilor prevederi, vechimea autoturismului se calculează de la prima înmatriculare. De asemenea, au fost introduse noi proceduri, printre care cea privind restituirea taxei de primă înmatriculare către proprietarii care îşi înstrăinează maşina într-un alt stat, înainte de expirarea termenului de 20 de ani, proporţional cu intervalul rămas. O altă procedură se referă la posibilitatea proprietarilor de a contesta valoarea stabilită a taxei auto.

Intrarea în vigoare a noilor prevederi la 1 ianuarie 2008 este motivată de către autorităţile române prin necesitatea respectării principiului din Codul Fiscal, potrivit căruia, modificările aduse acestuia trebuie să intre în vigoare în prima zi a anului următor. Astfel, pînă la finele acestui an ar urma să fie aplicate actualele niveluri ale taxelor. În cazul maşinilor cu motor euro 4, cu capacitate cilindrică de 1.400 centimetri cubi şi vechime mai mică sau egală cu o lună, valoarea taxei va creşte, în cazul în care Comisia Europeană îşi dă avizul, de la 161, la aproape 170 de euro. Pentru vechimea de 1-2 ani, taxa scade la aprox. jumătate de la nivelul actual de 284 de euro, iar pentru cea de 4-5 ani se diminuează la circa o treime, de la 299 de euro în prezent. Pentru celelalte categorii de capacitate cilindrică, încadrate în norma euro 4, sînt propuse modificări similare, cu uşoare creşteri, în majoritatea cazurilor, pentru maşinile noi, şi scăderi semnificative pentru cele mai vechi. Cele mai mari valori ale taxelor sînt la maşinile cu motoare de capacitate cilindrică mare. Pentru un motor de 3.001 cmc, cuantumul taxei va scădea de la 4.276 la circa 1.600 de euro. La categoria euro 3, autorităţile de la Bucureşti propun dublarea taxelor pentru maşinile noi. Pentru vechimile pînă la un an, taxele cresc de la 536 la 1.100-1.200 de euro, motoarele de 1.400 cmc, şi la 1.300 de euro pentru cele de 1.600 cmc. La maşinile vechi, de 7-8 ani, taxele scad însă cu o treime, la aprox. 660 de euro pentru 1.400 cmc, şi la circa 760 de euro pentru 1.600 cmc. Totodată, taxa va fi redusă cu 50% pentru motoarele diesel echipate cu filtru de particule, instalaţie care reduce emisiile poluante. Pentru autoturismele cu motor Euro 5 nu se va plăti taxa de primă înmatriculare.



12