România şi Bulgaria vor înregistra cea mai mare creştere a stocului de spaţii comerciale noi pînă la sfîrşitul anului viitor, potrivit unui raport al companiei de servicii imobiliare Cushman & Wakefield, care previzionează o creştere cu 150% a spaţiilor în centre comerciale pînă în 2007. "Cele două state urmează să se integreze în UE în 2007. România, cu o populaţie de 22 de milioane de locuitori, va fi cea de-a doua piaţă ca mărime din Europa Centrală şi de Est, după Polonia, şi sînt programate pentru deschidere proiecte de 560.000 de metri pătraţi", se arată în raportul European Shopping Centre Development, realizat de compania Cushman & Wakefield. Bulgaria va avea în perioada 2006-1007 o suprafaţă de 98.000 de metri pătraţi de spaţii noi în centre comerciale, pentru o piaţă de 7,5 milioane de locuitori. "România are unul dintre cele mai reduse stocuri de spaţii în centre comerciale din Europa, ceea ce oferă o oportunitate foarte bună pentru investitorii şi retailerii internaţionali", a declarat, în raport, directorul general al firmei Activ Consulting, biroul asociat din România al companiei, Răzvan Gheorghe.
Cele mai mari proiecte care urmează să fie finalizate în anul 2007 în România, sînt potrivit raportului, Băneasa Shopping City, dezvoltat de Băneasa Investments, cu o suprafaţă de 55.000 mp, Floreasca City Center, care aparţine dezvoltatorului austrian Raiffeisen Evolution, cu 33.000 mp şi Polus Center din Cluj, construit de TriGranit Development Corporation, cu 62.000 mp. Autorii studiului arată că în perioada 2006-2007 în Europa sînt programate să fie finalizate centre comerciale noi care au în total o suprafaţă de 13,8 milioane mp. În opinia lor, stocul spaţiilor comerciale din Europa va depăşi pragul de 100 milioane mp, ajungînd la 107 milioane de euro pînă la sfîrşitul anului 2007. "Statele emergente din Europa Centrală şi de Est vor înregistra cea mai mare creştere în ceea ce priveşte spaţiile noi de centre comerciale, dar şi ţările dezvoltate din Europa de Vest vor raporta evoluţii bune", se spune în raport. Dacă România şi Bulgaria ocupă primul loc în ceea ce priveşte procentul de creştere al spaţiilor comerciale noi, Rusia se află în fruntea clasamentului cu privire la suprafaţa totală care va fi livrată pe piaţă în 2006 şi 2007, cu 1,5 milioane mp. Pe a doua poziţie se află Polonia, cu 1,27 milioane mp, fiind urmată de Italia, cu 1,1 milioane mp. România se află pe poziţia nouă din 30 în ceea ce priveşte suprafaţa de spaţii noi care vor fi finalizate în perioada iulie 2006- decembrie 2007, cu 560.000 mp. Spre comparaţie, Ungaria este pe locul 16, cu 224.000 mp, Slovacia pe 17, cu 219.000 mp şi Bulgaria pe 26, cu 98.000 mp.