Jumătate dintre mijloacele de transport în comun care poluează ar putea fi înlocuite cu autovehicule acționate electric. Asta au propus opt senatori, șase social democraţi şi doi liberali, care vor să oblige autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile comerciale din subordinea unităţilor administrativ-teritoriale să achiziţioneze mijloace de transport în comun electrice. Prevederile inițiativei legislative privind promovarea transportului ecologic ar putea fi aplicate şi în cazul microbuzelor şi autobuzelor şcolare. Proiectul de lege depus la Senat extinde obligativitatea achiziţionării mijloacelor de transport ecologice şi asupra societăţilor comerciale cu capital privat care derulează transport în comun pe traseele din municipii şi zonele metropolitane.
REDUCEREA EMISIILOR DE GAZE Prin inițiativa lor, cei opt senatori îşi propun să reducă poluarea în aglomerările urbane, prin diminuarea consumului de benzină şi motorină, şi să promoveze noile tehnologii în transport. „Mijloacele de transport în comun acţionate electric au o contribuţie benefică asupra sustenabilităţii economice şi ecologice a comunităţilor pe care le deservesc”, susţin iniţiatorii. În expunerea de motive, parlamentarii mai arată că „la nivelul UE circa 28% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt din cauza transporturilor şi 84% dintre acestea revin transportului rutier, cu menţiunea că 10% provin din traficul urban”, iar „transportul ecologic se referă, de regulă, la orice mijloc de transport ce implică diminuarea combustibilului lichid”.
CINE DĂ BANII? Primarul interimar al Constanței, Decebal Făgădău, a declarat că proiectul este bun, dar parlamentarii trebuie să indice și linia de finanțare pentru achiziționarea autovehiculelor electrice. Amintim că, în vara acestui an, Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) Constanța a avut, în probe, un autobuz electric produs în Cehia, care a fost testat pe cinci trasee de transport în comun. La finalul perioadei de testare, reprezentanţii RATC au spus că, dacă Regia ar avea un astfel de autovehicul ”verde”, ar face economii de 80% în ceea ce privește consumul de carburant, însă autobuzul costă prea mult. Prețul său poate ajunge până la 400.000 de euro.
Citește și: