La doar o zi de la declaraţiile laudative la adresa realizărilor din domeniul infrastructurii rutiere date de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, şi premierul Emil Boc, Consiliul Concurenţei (CC) a făcut public un raport care arată, negru pe alb, faptul că România este pe ultimul loc la capitolul autostrăzi. Raportul „Mediul concurenţial românesc – evoluţii în sectoare esenţiale –2011” a fost lansat, vineri, de reprezentanţii CC. Potrivit acestuia, cu doar 350 de kilometri de autostradă circulabilă (nu în execuţie sau în planuri pentru cincinale viitoare!), România se află pe ultimul loc între ţările din Europa de Est. Ţara noastră este depăşită de Polonia, care are 837 km de autostradă, de Cehia, cu 727 de km, de Ungaria, cu 696 km, şi chiar şi de Bulgaria, cu 459 km. Mai mult, ţara noastră are doar 1,5 km de autostradă la mia de km pătraţi, în timp ce în Cehia se ajunge la 9,2 km la mia de km pătraţi, în Ungaria la 7,5 la mia de km pătraţi, în Bulgaria la 4,1 km la mia de km pătraţi, iar în Polonia, la 2,7 km la mia de km pătraţi. Cu doar o zi înainte, mai exact joi, 20 octombrie, premierul Emil Boc se lăuda că, în doi ani, în România s-a reuşit construirea a 90 de km de autostradă! Din păcate, pe lângă faptul că numărul este prea mic pentru a constitui un motiv de bucurie, pentru un kilometru de autostradă din cei 90 menţionaţi, Guvernul a plătit chiar şi de trei ori mai mult decât s-a plătit în statele vecine.
PROFIT Potrivit aceluiaşi raport, segmentul lucrărilor de construcţii de drumuri are un nivel redus de concentrare, în condiţiile în care cea mai mare cotă de piaţă este de circa 6%, iar 50% din profitul brut realizat în sector este deţinut de primele cinci firme, dintr-un total de 1.552 societăţi. „Piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri prezintă un nivel redus de concentrare (...). Piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi este o piaţă dispersată, în care activează foarte mulţi agenţi economici, cea mai mare cotă de piaţă situându-se în jurul valorii de 6%. (...) 50% din profitul realizat în sector este deţinut de primele cinci firme, dintr-un total de 1.552 societăţi active. (...) Toate cele cinci mari companii au avut creşteri substanţiale ale cifrelor de afaceri între anii 2007-2009”, se arată în raportul CC. Raportul mai arată că numai 20 de constructori din piaţă, conform cifrei de afaceri obţinută în anul 2009, au o cotă de piaţă de peste 1%.