Anul 2009 a însemnat pentru români mai puţine vizite în sălile muzeelor şi teatrelor, reducerea bugetului acordat lecturii şi muzicii, dar şi mai puţin timp liber dedicat călătoriilor. Potrivit Barometrului de consum cultural pe 2009, una dintre cauze o constituie şi criza economică globală. Totodată, anul acesta, românii au fost mai puţin dispuşi să cheltuiască bani pentru activităţi culturale, 44% dintre respondenţi declarând că nu au cheltuit deloc pe produse şi activităţi culturale, iar 17% reducându-şi bugetul dedicat consumului cultural.
Cel mai puternic au scăzut, în 2009, petrecerea timpului liber în călătorii, activităţile de îngrijire corporală şi vizitarea muzeelor. Reducerea deplasărilor turistice a dus şi la scăderea cu 20% faţă de anul trecut a afluxului de vizitatori din muzee la nivelul întregii ţări, înregistrând cea mai mică valoare din ultimii cinci ani. Numărul spectatorilor de film a scăzut cu 17% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în vreme ce frecvenţa de vizitare a instituţiilor teatrale a scăzut cu 15% în 2009 faţă de anul anterior. În ceea ce priveşte lectura, consumul de cărţi a scăzut cu 9% în 2009 faţă de anul 2008.
Impactul crizei a fost măsurat comparând consumul cultural din prima jumătate a anului 2008 cu aceeaşi perioadă a anului în curs, rezultatele acestuia arătând reducerea consumului, ca urmare a intenţiei accentuate de economisire, în paralel cu creşterea interesului pentru activităţi de recreere cu caracter gratuit oferite de municipalităţi.
Sondajul a fost efectuat pe 1100 de subiecţi din întreaga ţară, cu vârste de peste 15 ani, cu un supliment de 500 de cazuri din Bucureşti, oraş cu o dinamică aparte din punct de vedere al consumului cultural, faţă de restul ţării. Studiul a fost întreprins de Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii. Înfiinţat în 2005, Centrul este o instituţie aflată în subordinea Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, cu rol de monitorizare şi evaluare a politicilor publice din domeniul culturii, prin analize şi date pentru publicul larg.