„Românii au invadat din nou Cannes-ul\"

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Corespondenţă

„Românii au invadat din nou Cannes-ul\"

Cultură 17 Mai 2010 / 00:00 423 accesări

Participarea românească de la Un Certain Regard s-a concretizat, ca de obicei, printr-o impresionantă preocupare, atât a organizatorilor, cât mai ales a presei de specialitate. Au fost două zile de foc aici: joi, la amiază, cu „Marţi, după Crăciun\" şi apoi vineri, cu filmul de trei ore al lui Cristi Puiu, „Aurora”. La acestea s-a adăugat petrecerea românească de la Plaja Rado, situată între hotelurile Carlton şi Majestic.

Este de subliniat că delegatul general al festivalului, Thierry Fremaux, „mâna dreaptă” a preşedintelui Gilles Jacob, a ţinut să prefaţeze „Aurora\". Potrivit acestuia, generaţia spontană a tinerilor cineaşti români continuă să invadeze Cannes-ul, aducând an de an filme ce presupun un puternic spirit de echipă, o atitudine colectivă specială. A dat, apoi, strigare unei lungi liste cu peste 20 de nume de membri ai echipei, de la regizor la producător, Anca Puiu, soţia cineastului, fără a o uita pe fiica acestora, şi ea interpretă, la ceilalţi colaboratori de bază. De altminteri, regizorul a luat decizia de a şi interpreta rolul principal şi, în ciuda aerului îngheţat, a unei imobilităţi de ansamblu, nu se poate spune că nu i-a reuşit.

La baza scenariului stă o întâmplare care l-a marcat, o crimă în Militari, la a cărei elucidare cineastul a participat, profitând de prietenia cu un procuror de la omucideri. Cristi Puiu ne-a asigurat că a început să lucreze la acest film înainte de a fi finalizat „Moartea domnului Lăzărescu\". Deşi destul de lung (trei ore şi un minut), „Aurora\" reuşeşte să suscite interesul spectatorului, iar la final, să ne ofere o excelentă secvenţă de elucidare a cazului, ceva în genul surprizei construite de Corneliu Porumboiu în „Poliţist. Adjectiv\", doar că aici accentul cade pe completarea portretului psihologic al personajului, un om obişnuit, şters, devenit ucigaşul propriilor socri şi al altor două persoane, într-un anumit lanţ de împrejurări de viaţă.

De remarcat excelenta primire făcută celor două producţii româneşti şi de publicaţiile ce apar la Cannes. Voi menţiona doar cronicile lui Jay Weisberg la cele două filme, apărute în „Variety\", în această sâmbătă.

Primul weekend a adus aici, la Cannes şi alte manifestări româneşti demne de tot interesul. Duminică, la ora 11.00, de pildă, au fost proiectate scurtmetrajele din secţiunea Short Film Corner. Nu este lipsit de interes să avem în vedere ambianţa în care se derulează aceste manifestari ale cinematografiei noastre. Michael Douglas joacă într-o producţie care ne avertizează că „banii nu dorm niciodată\". Mike Leigh şi Woody Allen au avut conferinţe de presă în aceeaşi zi, iar Claudia Cardinale şi Alain Delon au fost prezenţi la proiecţia unui film celebru din secţiunea „Cannes Classics\", „Ghepardul\" de Luchino Visconti, unde-i regăsim pe afiş, în anii începuturilor lor artistice.



12