Am văzut numele Laurei Vasiliu (Găbiţa din filmul lui Cristian Mungiu premiat, aici, anul trecut) în distribuţia unui film italian semnat de Francesco Munzi, intitulat „Restul nopţii”, selecţionat în Quinzaine des Realisateurs. Citind caietul-program, mi-am dat seama că de cîţiva ani nu am mai fost „mînjiţi” de vreun regizor şi că le-am servit italienilor multe pretexte să o facă. Degeaba la conferinţa de presă s-a spus că este vorba despre românii-problemă mai ales din nordul Italiei, regiune mai bogată şi mai căutată de hoţi şi de neisprăviţi. Realitatea este că nu prea se face o diferenţă clară între românii cinstiţi şi ceilalţi, şi nu numai în Italia.
Realitatea pe care pretinde regizorul că o aduce pe ecran este frica unor oameni înstăriţi şi nu numai, care nu se mai pot bucura în tihnă de bunurile lor: „Căutînd o casă pentru filmări, într-o zonă rezidenţială, care să contrasteze cu ghetourile insalubre, mi-am dat seama că toate au ceva în comun – semănau cu nişte buncăre. Grilaje, cîini fioroşi, antifurturi peste tot, proprietari terorizaţi în alertă, toate au condus la subiectul principal al filmului”, a spus Munzi.
Maria (Laura Vasiliu), menajeră în casa unui industriaş de provincie, este concediată în clipa în care încep să dispară bijuterii, fără vreo dovadă că le-ar fi luat ea. Se întoarce la nişte prieteni care trăiau la limita legalităţii, scrie în caietul-program, dar în film sînt de-a dreptul infractori. Ambiguitatea asupra momentului concedierii este menţinută pînă cînd şi Maria trebuie să-şi plătească traiul din casa celor doi prieteni şi atunci scoate perechea de cercei dispăruţi. Fără niciun viitor, fără nicio şansă pentru un trai decent, singura lor ţintă devine prădarea vilei din care fusese alungată Maria. Este o încercare ce sfîrşeşte rău de tot, moare proprietarul, moare prietenul Mariei, poliţia îi vînează, frica se transferă la fugari, la criminali.
Al doilea lung-metraj al regizorului italian a vrut să sublinieze diferenţele dintre lumea civilizată, înstărită, cu o educaţie civică şlefuită în zeci de ani şi cea a unor imigranţi care, din disperare, ajung în situaţii extreme. „Dar scriind, am descoperit asemănări între cei în cauză: toţi sufereau, pentru că au renunţat la ceva important, la sentimente, la valori, pentru obiective mizerabile, pentru confort, pentru bani…”, spune Munzi. Nimeni nu este inocent, nimeni nu este perfect. Dar palma o iau, încă o dată, românii...
Alături de Laura Vasiliu, pe generic apar Victor Cosma, Constantin Lupescu, Sandra Ceccarelli, Valentina Cervi. Şi, pentru că tot vorbim despre „Restul nopţii”, cu mare plăcere am remarcat diferenţa clară între actorii români şi cei italieni: ai noştri sînt mult, mult mai buni…