Românii au folosit anul trecut, în medie, puţin peste un tub de pastă de dinţi, cu o creştere uşoară datorată mediului rural, iar cei din mediul urban schimbă periuţa o singură dată la doi ani, potrivit unui studiu prezentat, ieri, cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătăţii Orale.
Cel mai recent studiu de piaţă arată că, şi în 2013, românii au folosit, în medie, puţin peste un tub de pastă de dinţi, România fiind în continuare mult sub media europeană la acest capitol. Astfel, s-a estimat că populaţia rurală foloseşte un tub de pastă de dinţi la trei ani - faţă de şase ani, conform studiilor anterioare -, însă, la nivel urban, consumul a coborât la numai un tub şi jumătate pe an în 2013, faţă de două tuburi în 2012, arată studiul „Zâmbeşte România“, prezentat ieri de GSK. Pe de altă parte, studiile de piaţă arată că românii folosesc, în medie, aceeaşi periuţă de dinţi timp de doi ani. În mediul rural, oamenii îşi schimbă periuţa de dinţi o dată la zece ani, mai des în comparaţie cu datele Nielsen de anul trecut, ce arătau o perioadă de folosire de două ori mai îndelungată. Prin comparaţie, 77% dintre germani îşi schimbă periuţa cel puţin o dată la trei luni.
Studiul GSK indică, în continuare, o igienă orală precară a populaţiei, deşi românii susţin că respectă regulile elementare de igienă dentară, declarând că îşi periază dinţii de două ori pe zi.
Cea de-a treia ediţie a campaniei de educare şi promovare a igienei orale corecte „Zâmbeşte România“ a fost lansată ieri, cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătăţii Orale, de GSK Consumer Healthcare. Campania face parte din Platforma Europeană pentru o Sănătate Orală mai Bună şi a fost dezvoltată pentru a facilita accesul la educaţie şi la prevenţie în vederea îmbunătăţirii sănătăţii orale în rândul populaţiei din România. „Zâmbeşte România”, care se desfăşoară pentru al treilea an consecutiv, combină activităţi de conştientizare la nivelul autorităţilor, de educare a consumatorilor şi programe de responsabilitate socială. „Încurajarea vizitelor la stomatolog, programele naţionale în şcoli, facilitarea accesului la informaţii despre igiena orală, cea mai simplă şi la îndemână metodă de prevenţie, precum şi explicarea consecinţelor neglijării ei - toate acestea sunt foarte importante pentru o mai bună sănătate orală şi, de aceea, ne bucurăm să sprijinim iniţiative foarte utile, precum campania „Zâmbeşte România““, a afirmat Rodica Nassar, preşedinte al Comisiei pentru sănătate şi familie din Camera Deputaţilor, într-o conferinţă de presă. Nassar a spus că prin intermediul unui amendament al său la bugetul de stat s-au alocat bani pentru medicina stomatologică şi şi-a manifestat speranţa ca această sumă să fie suplimentată în urma rectificărilor bugetare. Preşedintele Comisiei pentru sănătate şi familie a Camerei Deputaţilor a mai spus că, din păcate, în România, serviciile de medicină stomatologică sunt scumpe şi, astfel, puţine persoane îşi permit să le acceseze. Referindu-se la medicina stomatologică şcolară, deputatul a susţinut necesitatea adoptării unei legi în acest sens. „Se află în atenţia noastră adoptarea unei astfel de legi referitoare la medicina şcolară“, a spus Nassar, care a semnalat şi lipsa stomatologilor din mediul rural. „Profilul stării de sănătate orală a şcolarilor arată că leziunile carioase şi anomaliile dento-maxilare rămân în continuare o problemă majoră de sănătate publică. Sunt necesare în continuare eforturi susţinute pentru tratarea cariilor, prevenirea apariţiei celor noi, inclusiv prin sigilări, încurajarea şi educarea elevilor pentru o igienă orală corectă, folosirea produselor auxiliare pentru evitarea apariţiei cariilor în zone predispuse, precum şi iniţierea tratamentelor ortodontice precoce“, a declarat, tot la lansarea campaniei, conf. univ. dr. Adina Dumitrache, şef al Disciplinei de Sănătate orală şi Ştiinţe comportamentale la Facultatea de Medicină Dentară din cadrul UMF „Carol Davila“ Bucureşti. Medicul a afirmat că ţinta Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii pentru anul 2025 este ca doar 10% dintre copii să mai prezinte carii. Tot ieri a fost lansat şi Campionatul Naţional de Periaj Dentar, o competiţie care se adresează copiilor de până în 14 ani şi familiilor lor. Competiţia va premia creativitatea şi umorul în modul de a arăta cum îşi îngrijesc dinţii zi de zi. Premiile constau într-o excursie la Disneyland împreună cu familia (pentru categoria „Familii”), respectiv zece premii în valoare de 500 euro (pentru categoria „Şcoală“) pentru dotarea claselor. Înscrierile se fac în perioada 20 martie 2014 - 20 aprilie 2014 inclusiv, prin intermediul aplicaţiei de pe www.zambesteromania.ro sau pagina de Facebook „Zâmbeşte România“.
4 DIN 10 COPII AU CARII PE DINŢII DEFINITIVI Rezultatele celui mai nou studiu privind sănătatea orală la copii, derulat de „Zâmbeşte România“ în 2013, în şcoli, arată că 75% dintre copiii de până în 13 ani au carii pe dinţii temporari, 4 din 10 copii au carii pe dinţii definitivi, în vreme ce aproape 90% dintre acestea sunt netratate. Totodată, studiul arată că 38% dintre copii au placă dentară microbiană semnificativă, fapt ce semnalizează o stare precară de igienă orală.
În cadrul campaniei, pe durata anului 2014, „Zâmbeşte România“ va include şi un program de educare în şcoli din întreaga ţară. Pe lângă activităţile educaţionale, începând cu 1 aprilie 2014 şi până la finalul anului, vor fi oferite consultaţii gratuite în cabinete stomatologice din întreaga ţară, uşor de rezervat prin intermediul site-ului www.zambesteromania.ro. În plus, în acest an, o parte dintre cabinetele stomatologice din campanie vor oferi şi detartraje gratuite.