Taxa auto, unul dintre cele mai dezbătute subiecte ale României moderne, este pe cale să intre-n rîndul lumii. După ce s-au luptat din greu cu reglementările europene, au trecut prin patru proceduri de infringement şi au fost pîrîţi la Comisia Europeană (CE), politicienii români au găsit de cuviinţă să „depună armele” şi să recunoască, public, în expunerea de motive, că introducerea acestei taxe speciale contravine Tratatului de aderare a României la UE, că nivelul taxei “este unul foarte ridicat, devenind o povară fiscală exagerată pe care cetăţenii trebuie să o suporte la achiziţionarea autoturismelor” şi că introducerea acestei taxe creează un tratament discriminatoriu între competitorii de pe piaţa auto românească. Ieri, plenul Senatului a adoptat un proiect de lege care prevede anularea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule şi restituirea sumelor încasate din această taxă auto, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării. Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr.571/2003, Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare a fost adoptată cu 45 de voturi „pentru”, 6 voturi “împotrivă” şi o abţinere, în favoarea acestuia votînd senatorii PSD, PC şi PDL. Plenul Senatului a adoptat şi un amendament venit din partea Comisiei economice, potrivit căruia Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) este obligat să restituie persoanelor fizice şi juridice îndreptăţite sumele încasate prin taxele speciale pentru autoturisme şi autovehicule şi, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii, MEF va elabora şi va supune spre adoptare Guvernului normele metodologice de punere în aplicare a prevederilor. După o analiză tardivă, care ar fi trebuit să aibă loc înainte de prima somaţie a CE, factorii de decizie au realizat că renunţarea la această taxă nu atrage dezechilibre majore în bugetul de stat, astfel că impactul financiar este unul redus, conform proiectului de buget pe anul 2008 sumele prevăzute a se încasa fiind de 600.800.000 lei. Punctul de vedere al Guvernului a fost de respingere a iniţiativei legislative, motivaţia reprezentantului Executivului fiind că „introducerea taxei speciale a fost efectul eliminării sistemului de accizare, la care se adaugă măsurile privind protecţia mediului”. În plus, Guvernul a arătat că, potrivit CE, România practică o taxare excesivă a maşinilor vechi din alte state membre, iar CE a solicitat Bucureştiului înlocuirea acestei taxe şi nu eliminarea ei. Premierul Tăriceanu consideră redundant acest proiect. El a declarat, în cursul zilei de ieri, că Guvernul a reglementat deja problema returnării taxei auto, prin ordonanţa de urgenţă care introduce taxa de poluare auto. „Ordonanţa de urgenţă privind taxa de poluare auto vorbeşte şi despre returnarea sumelor calculate de Ministerul Finanţelor. Guvernul a făcut astfel un pas, înainte de a-l face Senatul”, a spus Tăriceanu.