Românii îşi vor primi banii pe taxa auto doar dacă intervine CE

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Românii îşi vor primi banii pe taxa auto doar dacă intervine CE

...Sau dacă apelează la instanţă
Eveniment 26 Februarie 2008 / 00:00 643 accesări

Tragi-comedia „Taxa auto, Guvernul, românii şi jecmăneala” se apropie de sfîrşit. După trei proceduri de infringement (încălcări ale prevederilor Trataului UE - n.r.), după tot atîtea modificări şi remodificări, mascarada realizată de Guvernul României în colaborare cu inepţiile unor legi pe cale de a fi aliniate la normele UE, uitate, lăsate în urmă sau doar prost înţelese, se apropie, din punctul de vedere al guvernanţilor, de final. Din punctul de vedere al celor păgubiţi, adică al românilor plătitori de (şi aşa prea multe) taxe şi impozite la Stat, nebunia abia începe! Ieri, Guvernul a anunţat că va decide restituirea integrală a sumelor percepute deja ca taxă auto doar în cazul unei decizii a Comisiei Europene (CE) şi, eventual, a Curţii Europene de Justiţie (luînd deja în calcul un eventual proces! - n.r.), ţinînd cont de faptul că unele state UE - Ungaria - au fost obligate de instanţa europeană să ramburseze numai o parte din bani. Decizia CE sau a Curţii Europene de Justiţie (CEJ) este prezentată, într-un document semnat de ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, ca o condiţie pentru ca statul să returneze toate sumele colectate ca taxă auto. „O astfel de situaţie, de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxă specială, s-a înregistrat în cazul statelor membre care au fost obligate, printr-o decizie CEJ, să schimbe reglementările privind regimul taxei percepută cu ocazia primei înmatriculări a autovehiculelor, pentru unele dintre aceste state sumele restituite reprezentînd numai diferenţe de taxe, exemplu fiind cazul Ungariei. În aceste condiţii, pentru România, problema restituirii taxei se va pune în funcţie de decizia CE şi, eventual, a CEJ”, se arată în document. Amintim (dacă mai este cazul) că taxa auto a fost introdusă la începutul anului trecut, după eliminarea accizelor plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă, şi a fost criticată dur de CE, care a atras atenţia României că modalitatea de calcul a taxei auto nu respectă prevederile articolului 90 din Tratatul de aderare şi a deschis procedura de infringement. Guvernul a anunţat după o vreme că va modifica formula de calcul a taxei, pe care o va corela cu emisiile de carbon, cu introducerea unei proceduri de contestare a sumelor deja achitate, dînd lucrurilor un curs… ecologic. În şedinţa de săptămîna trecută, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineşte modalitatea de calcul a taxei de poluare auto, surse guvernamentale declarînd că noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate pînă în prezent, deoarece Guvernul consideră că sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament şi necontestat de Curtea Constituţională.

„Luaţi-vă banii înapoi!”

La sfîrşitul lui ianuarie, şeful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, declara: „statul nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a împiedica cetăţenii să îşi exercite drepturile, în cazul în care aceştia vor dori să recupereze o parte din taxă. Din statistici se pare că puţine vor fi diferenţele în sensul negativ, se discută despre diferenţa de taxă, nu despre întreg cuantumul”. Săptămîna trecută, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat moţiunea simplă “Anulaţi taxa de primă înmatriculare”, preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, precizînd atunci că prevederile moţiunii nu sînt obligatorii pentru Guvern şi că acesta poate prelua ceea ce consideră necesar din textul documentului. Tot cu ocazia acelei şedinte, ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a declarat că nu se pune problema returnării banilor către persoanele care au plătit deja taxa, în cazul în care ordonanţa de introducere a taxei va avea acordul oficialilor de la Bruxelles, iar procedura de infrigement va fi suspendată. În cazul apariţiei instanţei ca element al problemei, el a admis posibilitatea returnării unor diferenţe.

Cu alte cuvinte, ministrul Finanţelor aproape că militează pentru darea în judecată a Statului de către români, fluturîndu-le pe sub nas posibilitatea obţinerii banilor luaţi pe nedrept. Şi acest lucru chiar se întîmplă. Taxa a fost deja contestată în ţară de o parte dintre plătitori, iar statul a pierdut deja un proces deschis la Arad, taxa auto fiind declarată irevocabil drept nelegală de către Tribunalul local şi Curtea de Apel. Şi la Tribunalul Timiş există o sentinţă similară, însă recursul înaintat de Administraţia Finanţelor Publice Timişoara nu a fost încă judecat. Pentru acest an, din încasarea taxei de primă înmatriculare auto, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane lei/188,9 milioane euro.



12