BANCHERI FĂRĂ SCRUPULE Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), înfiinţată recent exclusiv pentru păgubiţii sistemului financiar, a anunţat ieri că are ca obiectiv reprezentarea clienţilor băncilor şi societăţilor de asigurări afectaţi de clauzele abuzive. „Au existat bănci care au oferit consumatorilor contracte pline de clauze abuzive şi produse financiare dăunătoare şi care au schimbat costurile creditelor după bunul lor plac, aruncând în disperare şi în braţele unor recuperatori de creanţe nereglementaţi şi fără scrupule mii de familii de români. Unele societăţi de asigurare au încasat fără să clipească primele de asigurare, însă au inventat cele mai absurde motive pentru a nu plăti despăgubiri, iar unele companii au nesocotit drepturile micilor investitori în calitatea lor de acţionari minoritari. Concluzionând, întreaga piaţă financiară a fost plină de situaţii în care drepturile consumatorilor utilizatori de servicii financiare au fost, pur şi simplu, călcate în picioare”, a declarat preşedintele Consiliului Director al AURSF, Alin Iacob. Deşi este un organism nou-creat, care nu are încă forţa necesară de a reprezenta clienţii în instanţe, din conducerea AURSF face parte, în calitate de prim-vicepreşedinte, şi preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor (APC), Costel Stanciu. El a anunţat că primul proces în nume colectiv pe clauze abuzive va fi lansat de APC la începutul anului viitor. La rândul său, Iacob a precizat că, imediat ce AURSF va îndeplini condiţiile de reprezentativitate impuse de legislaţia europeană (3.000 de membri şi mai multe filiale judeţene - n.r.), va demara mai multe procese colective împotriva băncilor. Asociaţia va fi asociată la organizaţia europeană a utilizatorilor de servicii financiare Eurofinuse şi se va finanţa din cotizaţii şi posibile donaţii externe.
BNR, PUSĂ LA ZID Nici Banca Naţională a României (BNR) nu a scăpat de încrâncenarea AURSF, fiind acuzată că a protejat sistemul bancar, motivând stabilitatea financiară. „Stabilitatea sistemului bancar nu poate fi obţinută cu preţul dreptului la o viaţă decentă al consumatorului. Băncile ar trebui să vină în întâmpinarea clienţilor, măcar în al doisprezecelea ceas, şi să ofere soluţii. Altfel, instanţele vor fi pline de procese împotriva băncilor”, a mai spus Alin Iacob. El a mai arătat că nu înţelege cum i-au convins autorităţile pe experţii de la FMI să introducă în scrisorile de intenţie blocarea legii falimentului personal, în condiţiile în care organismul financiar internaţional chiar a cerut astfel de legiferări în state mult mai afectate de criză, precum Grecia şi Ungaria.