Chiar dacă resimt criza cu „vârf şi îndesat”, mulţi dintre români preferă să se culce cu stomacul gol, să renunţe la vacanţe sau să-şi cumpere haine decât să lase ţigările şi alcoolul, potrivit unui studiu 360insights. „În ceea ce priveşte consumul, precauţia şi reducerile rămân prezente în viaţa românilor, însă se poate observa că faţă de 2010 nivelul acestor restricţii nu a crescut, românii părând a fi ajuns la un nivel optim al cheltuielilor, având în vedere că îşi permit să achiziţioneze categoriile de care au nevoie, încadrându-se în limitele de buget impuse. Hainele, încălţămintea, aparatura electronică şi electrocasnică, amenajările interioare, dar şi vacanţele sunt în continuare pe lista cheltuielilor pe care românii vor să le reducă”, se arată într-un studiu al companiei de cercetare 360insights, care a analizat percepţia românilor asupra crizei. În ceea ce priveşte băuturile alcoolice şi ţigările, românii par mai puţin dispuşi, comparativ cu 2010, să scadă cheltuielile. Dacă în urmă cu doi ani patru din zece români erau hotărâţi să îşi restrângă bugetul pentru ţigări şi băuturi alcoolice, în 2012, mai puţin de trei din zece au această intenţie, cei mai mulţi fiind decişi să îşi menţină consumul. Îngrijirea sau întreţinerea copiilor, plata utilităţilor, cât şi cheltuielile cu fructe, legume, apă îmbuteliată sau produse lactate sunt categorii la care românii nu intenţionează să facă reduceri, ci mai degrabă vor încerca să le menţină. Un comportament similar se observă şi în cazul produselor farmaceutice. Aşa cum era de aşteptat, persoanele din grupa de vârstă 55-64 ani, dar şi cei cu venituri reduse intenţionează semnificativ mai mult decât ceilalţi să scadă cheltuielile în 2012. „În concluzie, după mai mult de trei ani de recesiune, criza financiară a devenit încetul cu încetul o constantă în viaţa românilor, afectând într-o măsură mai mică sau mai mare fiecare aspect al vieţii cotidiene. Ca şi măsuri, românii rămân atenţi la cheltuieli, bugetul lor fiind într-o stare de „îngheţ””, se spune în studiul 360insights. Studiul a fost realizat de compania 360insights be baza datelor culese în luna martie prin intervievarea telefonică a 800 de persoane cu vârste între 16 şi 64 de ani.