Prin intrarea în vigoare a noilor valori ale taxei de primă înmatriculare, şoferii români vor plăti poluarea mediului la fel ca danezii, olandezii sau grecii. Contestată îndelung de Comisia Europeană (CE), care a apreciat că aceasta este discriminatorie în cazul maşinilor second - hand, taxa auto va scoate mai mulţi bani din buzunarele proprietarilor autovehiculelor noi. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a precizat că noua taxă, agreată şi de UE, este calculată pe principiul conform căruia gradul de poluare este corespunzător perioadei de utilizare a acestora. Ministrul a explicat astfel că, o maşină nouă are o durată de viaţă, dar şi de poluare de pînă la 20 de ani, în timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cîţiva ani. „Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate la derularea unor proiecte de protejare a mediului şi reducerea poluării”, a declarat Korodi. Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii. Reprezentanţii Ministerului Mediului susţin că, în funcţie de vechimea autovehiculului, rulajul mediu anual, starea tehnică şi nivelul de dotare al maşinii, proprietarul beneficiază de o anumită cotă de reducere. Plata taxei este obligatorie în momentul primei înmatriculări a autovehiculului în România, la înregistrarea modificării autovehiculului în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau cînd maşina este repusă în circulaţie. Cum taxa de primă înmatriculare nu a fost contetată doar la nivel politic, românii care demonstrează faptul că grila autorităţilor nu corespunde cu starea tehnică a maşinii, pot solicita în instanţă restituirea banilor. Potrivit şefului Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, suma de plată poate fi contestată atunci cînd proprietarul autovehiculului rulat poate face dovada că maşina s-a depreciat într-o măsură mai mare decît cea indicată de grila fixă. În cazul în care este nemulţumit de răspunsul primit la contestaţie, proprietarul se poate adresa instanţelor de judecată. “Statul român nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a împiedica cetăţenii să îşi exercite drepturile, în cazul în care aceştia vor dori să recupereze o parte din taxă. Din statistici se pare că puţine vor fi diferenţele în sensul negativ, se discută despre diferenţa de taxă, nu despre întreg cuantumul”, a afirmat Adrian Ciocănea.