Internetul este principalul mijloc de informare despre programul TV pentru telespectatorii din România, în defavoarea ghidurilor specializate, românii dorindu-şi, totodată, servicii care îmbunătăţesc experienţa privitului la televizor, potrivit unui sondaj european de televiziune realizat de UPC. Sondajul de televiziune, al cincilea de acest fel realizat de UPC, se centrează pe accesibilitate, incluziunea socială şi îngrijirea sănătaţii reflectate în programele de televiziune. Sondajul a fost derulat în perioada octombrie - decembrie 2008 pe un eşantion de 5.773 de persoane din 12 ţări: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveţia, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, România (451 de persoane, dintre care 226 de bărbaţi şi 225 de femei), Slovenia şi Chile. Potrivit sondajului, internetul este principalul mijloc de informare despre programul TV pentru români, 64% dintre telespectatorii români intervievaţi spunînd că îl preferă în ghidurilor TV tipărite pe hîrtie (35%), ghidurilor TV digitale şi teletextului (30%). Sondajul a demonstrat şi faptul că telespectatorii îşi doresc servicii care cresc accesibilitatea şi îmbunătăţesc experienţa privitului la televizor. Astfel, 41% dintre românii intervievaţi sînt nemulţumiţi de scrisul prea mic de pe ecran, 33% - de contrastul dintre ecran şi text, 21% - de literele prea mici de pe teletext. Majoritatea românilor (78%) se uită la televizor de la o distanţă de 2-4 metri. Bărbaţii stau mai mult timp aşezaţi decât femeile atunci cînd se uită la televizor. Topul patru al facilităţilor TV apreciate de români sînt: funcţia zoom (51%), reglajul subtitrării - mărimea literei şi/ sau culoarea (46%), posibilitatea de a alege limba în care să fie urmărite programele (36%) şi recunoaşterea vocii (29%). Funcţia zoom este populară în special în rîndul populaţiei de peste 50 de ani. Posibilitatea dublării este mai apreciată în rîndul bărbaţilor decît a femeilor. Telecomanda este un dispozitiv esenţial pentru românii care se uită la televizor, 77% dintre telespectatorii români intervievaţi declarînd că telecomanda este simplu de folosit. Programele medicale favorite ale românilor sînt talk-show-urile medicale şi programele educaţionale (52%), la concurenţă cu reality show-urile şi documentarele medicale (50%), în timp ce serialele străine inspirate din viaţa medicilor sînt preferate de telespectatorii din România (44%), în defavoarea serialelor locale pe aceeaşi temă (15%). Totodată, 25% dintre români preferă să se uite la programe care prezintă cazuri medicale extreme, cu intervenţii chirurgicale. Majoritatea respondenţilor (61%) nu au absolut nicio problemă să urmărească operaţii chirurgicale la televizor.
Rezultate similare au fost obţinute şi în celelalte 11 ţări în care a fost aplicat sondajul UPC. Majoritatea europenilor au dificultăţi în citirea de pe ecranul televizorului a subtitrărilor sau a teletext-ului. Acest lucru demonstrează necesitatea de servicii TV suplimentare, care să crească accesibilitatea televizorului şi, implicit, gradul de reprezentare a tuturor categoriilor de vîrstă sau demografice, în special a vîrstnicilor şi a persoanelor cu handicap. Serviciile dorite la această categorie sînt funcţia zoom, reglajul subtitrării şi posibilitatea de a alege limba în care să fie urmărite programele. Potrivit UPC, unele cararacteristici sînt disponibile, în momentul de faţă, dar nu sînt suficient utilizate.
„Rezultatele arată că europenii nu percep televizorul ca pe un simplu instrument de divertisment şi informare; ei atrag atenţia că au nevoie şi de servicii care cresc accesibilitatea, de exemplu vîrstnicii şi persoanele cu handicap vizual”, spune Andrew Kearney, vicepreşedinte Divizia de Produse TV la UPC Broadband.