Cei mai mulţi dintre români cred că deşeurile colectate selectiv reprezintă „doar o problemă europeană” şi nu sînt dispuşi să se implice pentru a avea un mediu curat. Studiul a fost realizat de IMAS pe un eşantion de 1.449 de persoane din 115 oraşe şi sate. Incredibil, dar adevărat, concluzia IMAS este aceea că pentru implementarea programului de colectare selectivă a deşeurilor, românii doresc un sistem de recompensare! „Potrivit concluziilor studiului realizat de IMAS la comanda Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD), gestionarea selectivă a deşeurilor este o problemă necunoscută pentru majoritatea românilor. Totodată, cercetarea arată că deşeurile nu reprezintă una din problemele arzătoare de mediu de pe agenda publicului”, a declarat, ieri, Attila Korodi, ministrul Mediului. În ceea ce priveşte disponibilitatea cetăţenilor de a participa individual la procesul de colectare selectivă a deşeurilor, ministrul de resort a arătat că, potrivit datelor prezentate de IMAS, foarte puţini dintre cei intervievaţi sînt dispuşi să depună separat deşeurile din gospodării. „Foarte puţini consideră că merită să depună eforturi doar pentru a avea un mediu curat. Acest lucru explică faptul că, la ora actuală, românii nu asociază binele personal cu mediul în care trăiesc. Ei consideră, pe de o parte, că rezolvarea problemelor care afectează calitatea mediului este doar de competenţa administraţiei publice, iar, pe de altă parte, declară că s-ar simţi motivaţi să colecteze selectiv deşeurile în condiţiile în care ar exista un sistem de bonificaţii şi sancţiuni”, a mai spus Korodi, explicînd că, dincolo de motivaţiile de natură bănească, cercetarea arată că femeile par mai motivate pentru a colecta selectiv deşeurile, din dorinţa de a menţine curăţenia. „Pe de altă parte, bărbaţii par a fi motivaţi la o scară mai mare de efectele negative ale deşeurilor pentru mediu. Tinerii caută şi sînt atenţi la stimularea economică, în timp ce persoanele în vîrstă văd gestionarea selectivă a deşeurilor drept o obligaţie”, a precizat Korodi. Avînd la bază studiul IMAS, MMDD a lansat campania „Fiecare deşeu are locul său”, desfăşurată în perioada 27 septembrie-15 noiembrie, cu scopul de a informa publicul larg asupra colectării selective a deşeurilor. Campania, derulată cu fonduri Phare în valoare de 500.000 euro, cuprinde un spot TV şi unul radio, precum şi evenimente de informare adresate tinerilor. De asemenea, acesta a explicat că, în perioada următoare, MMDD va lansa alte trei campanii, privind reducerea efectelor schimbărilor climatice, participarea publicului la decizia de mediu şi un alt spot dedicat colectării selective a deşeurilor.
Ministrul de resort a mai precizat că, începînd cu prima sîmbătă a lunii noiembrie, fiecare primă zi de sîmbătă din fiecare lună va deveni ziua pentru colectarea selectivă a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice (DEEE) de la gospodăriile individuale.