Firmele româneşti sînt cele mai interesate din UE să intre pe pieţele din Japonia şi Coreea de Sud. Confirmă acest lucru tocmai numărul de aplicaţii (13) depuse de companiile româneşti pentru prima etapă a programului EU Gateway iniţiat de Comisia Europeană (CE), care facilitează accesul firmelor europene în Japonia şi Coreea de Sud, pieţe dificil de penetrat, în special pe segmentul tehnologic, a anunţat Deloitte Consulting România. \"Cu 13 aplicaţii, România a reuşit să atingă pe cont propriu targetul fixat pentru întreaga regiune din care face parte, alături de Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia şi Slovacia\", a declarat, într-un comunicat, analistul de afaceri al Deloitte, Roxana Iosif. Cele mai multe aplicaţii au fost depuse de arhitecţi români, categorie urmată de companii de construcţii. Aceste firme vor participa la misiunile economice care vor fi organizate pe fiecare sector în parte. Programul EU Gateway acoperă şase sectoare economice şi include misiuni de afaceri în următorii şase ani, fiind implementat de firmele Deloitte active în UE. Prima etapă a proiectului a vizat sectorul de construcţii şi tehnologii de construcţii, iar aplicaţiile au putut fi depuse pînă la 26 septembrie. La nivelul UE, aşteptările legate de această primă etapă nu s-au concretizat, companiile nefiind foarte receptive la iniţiativa CE. Cel mai mare interes pentru acest program l-au manifestat companiile din Europa Centrală şi de Est, care au depus 24 de aplicaţii, dintr-un total de 39 în cadrul proiectului. Reprezentanţii Deloitte estimează că vor exista la fel de multe cereri şi pentru segmentele de design vestimentar şi tehnologii privind mediul înconjurător şi energia. Pentru design, aplicaţiile pot fi depuse pînă la 24 octombrie, iar pentru tehnologii, termenul limită este 5 ianuarie 2009. Proiectul va continua cu sectoarele de tehnologia informaţiei şi comunicării, tehnologii în sistemul de sănătate şi medical, precum şi design interior şi activităţi conexe. Companiile eligibile pentru acest program trebuie să aibă sediul în UE şi să desfăşoare o activitate pe piaţă de cel puţin trei-cinci ani. De asemenea, trebuie să aibă acţionariat majoritar sau integral european, precum şi o cifră de afaceri şi un număr de angajaţi suficient de mare astfel încît să garanteze intrarea pe pieţele din Japonia şi/sau Coreea. Totodată, companiile trebuie să demonstreze că deţin un portofoliu de cooperare cu firme la nivel internaţional şi să aibă o strategie de business solidă pentru penetrarea celor două pieţe asiatice.