Scăderea prețurilor la alimente a stimulat apetitul pentru produse mai scumpe, iar consumul casnic a înregistrat o creștere cu 1,5% pentru FMCG (bunuri de larg consum) în 2015, față de anul anterior, conform unui studiu realizat de GfK. „Creșterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educație și sănătate, precum și a venitului mediu pe economie, dar și reducerea TVA la alimente au dus la o creștere a puterii de cumpărare și a încrederii populației. Dinamica pieței a fost dată de creșterea volumelor cumpărate. Ele au crescut cu 4%, în 2015. Odată cu reducerea TVA la alimente, apare pentru prima dată în ultimii trei ani fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeași categorie. Scăderea frecvenței de cumpărare și faptul că românii și-au permis să pună în coș și produse mai scumpe ne arată o oarecare relaxare la cumpărături. Ei nu mai țin așa de strict de lista de cumpărături cum o făceau înainte și, chiar dacă sunt în continuare în căutarea unor oferte bune de preț, tendința de a cumpăra cât mai ieftin pare să se mai fi diminuat“, spun oficialul GfK Raluca Răschip. Mâncarea, incluzând alimentele proaspete și cele cu un termen mai lung de valabilitate, reprezintă două treimi din valoarea coșului anual de cumpărături al românilor. Potrivit GfK, creșterea pieței se datorează în cea mai mare parte băuturilor. Alte categorii de produse la mare căutare sunt alimentele ambalate și cele de îngrijire personală și de curățenie.