„Romeo și Julieta”, primiți cu aplauze în cetatea Tomisului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Start de festival în pași de dans

„Romeo și Julieta”, primiți cu aplauze în cetatea Tomisului

Cultură 27 Octombrie 2014 / 00:00 1345 accesări

Vremea capricioasă, cu ploaie abundentă, vânt și frig, nu a reușit să-i țină departe de sala de spectacole pe iubitorii baletului, care și-au rezervat din timp locuri pentru prima seară a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului, ediția a 40-a. Sărbătoarea închinată muzelor Eutherpe și Terpsichore, care sălășluiesc în cetatea Tomisului, s-a deschis, sâmbătă, în sala arhiplină a Teatrului Național de Operă și Balet (TNOB) „Oleg Danovski”, cu premiera baletului „Romeo și Julieta”, de Shakespeare, pe muzica lui Serghei Prokofiev și în coregrafia lui Horațiu Cherecheș.

Înainte de ridicarea cortinei, directorul Teatrului „Oleg Danosvki”, Daniela Vlădescu, a urcat pe scenă pentru a mulțumi publicului și a-și exprima emoțiile, parafrazându-l pe Nichita Stănescu: „A venit, a venit... iarna / Acoperă-mi inima cu ceva / Cu grația unui balet / Sau poate cu toată muzica”.

PASIUNE ȘI ZĂNGĂNIT DE SĂBII Apoi, cortina s-a ridicat și a început magia. Scena s-a umplut, oferind publicului un spectacol cromatic de neegalat, în timp ce cele trei „dame de companie”, interpretate de japonezele Airi Yonemochi, Kanoko Suzuki și Mizuki Kubota, își etalau farmecele, iar reprezentanții celor două case rivale își puneau în valoare tăișul spadelor. Zăngănitul săbiilor din scena duelurilor s-a suprapus pe muzica lui Prokofiev și a conferit un plus de dinamism confruntărilor dintre cele două familii rivale, Capulet și Montague. Scenele de grup - din piață și de la bal - dinamice și exuberante au alternat cu scenele cu puține personaje, precum cele din camera Julietei, din capela părintelui Lorenzo (Ștefan Răuț), sau momentul balconului.

Mercutio și Benvolio, prietenii lui Romeo, au fost redați cu talent și expresivitate de Adrian Mihaiu, respectiv Jin Mizutani, din Japonia. O altă balerină niponă cunoscută publicului, Rie Aoyagi nu a putut fi... recunoscută de această dată, sub hainele bătrânei doici a Julietei. De asemenea, Horațiu Cherecheș a fost convingător nu doar ca regizor, ci și în rolul impulsivului Tybalt.

Un moment de intens dramatism, care nu a fost întrecut decât de tragicul sfârșit al celor doi îndrăgostiți din Verona, a fost cel când Lady Capulet a aflat de uciderea nepotului ei, Tybalt. Cecilia Ursu, în rolul mătușei, a interpretat cu maximă expresivitate acest moment, însușindu-și perfect limbajul nonverbal al disperării: părul lung despletit, mâinile înălțate spre cer a rugă și a blestem.

O IUBIRE RĂSCOLITOARE Pe de altă parte, unul dintre cele mai emoționante și poetice momente ale serii l-a constituit scena primei nopți de dragoste dintre Romeo și Julieta. Eliza Maxim și Dan Sergiu au oprit preț de câteva momente timpul în loc, „plutind” deasupra scenei, într-o lume aproape ireală. Fără să renunțe la ideea de erotism, regizorul Horațiu Cherecheș a impregnat acest moment cu un amestec de senzualitate și inocență, redând perfect iubirea dintre cei doi, pură, sinceră, dezinteresată.

În rolul Julietei, Eliza Maxim a cucerit publicul, punându-și toată încrederea în partenerul său de scenă, Sergiu Dan, interpretul lui Romeo, care, cu mișcări sigure, bine studiate, a reușit să câștige admirația publicului. „Pe Sergiu nu l-aș înlocui cu nimeni. Este partenerul meu, cel mai bun partener posibil. Am mare încredere în el”, a spus Eliza Maxim, în culise. Emoționată, prim-solista a subliniat că rolul Julietei se află pe primul loc în topul celor mai frumoase roluri pe care le interpretează. „Este cel mai frumos și mai emoționant moment pe care l-am trăit vreodată. Acesta e rolul meu”, a spus, fără nicio umbră de ezitare, Eliza Maxim. Acest lucru s-a văzut perfect pe scenă.

COSTUME OPULENTE, ÎNTR-O EXPLOZIE DE CULOARE Costumele create de scenografa Natalia Kornilova din Sankt Petersburg au fost și ele revelația serii. Toată lumea le-a admirat, apreciind opulența faldurilor, care însă nu au îngreunat mișcările balerinilor. „Nu am făcut nimic special, mi-am făcut doar meseria. Mă înclin în fața personalului de la atelierele de creație, este deosebit”, a spus Natalia Kornilova, ea însăși pictând fundaluri și cosând paiete și mărgele. SPECTACOL ȘI SUCCES DE ECHIPĂ „Romeo și Julieta”, în viziunea lui Horațiu Cherecheș, este un spectacol de echipă căruia nu-i lipsește nimic pentru a fi un titlu cu succes la publicul din țară, dar și la cel de peste hotare. Din distribuția spectacolului au mai făcut parte: Bogdan Bîrsănescu (Paris, logodnicul Julietei), Antoniu Gheorghiu (Capulet), Gelu Râpă (Montague), Anca Strnad (Lady Montague), Amalia Mîndruțiu (Rosalinda), Laima Costa Dan, Delia Luca, Ayaka Kishi, Nozomi Miura și Yeji Kim (prietenele Julietei), Haruka Tada (bufon), Andrada Dedu (cârciumăreasă), Alexandru Ducan (prințul Escalus) și ansamblul de balet.

Festivalul Internațional al Muzicii și Dansului a continuat, ieri, cu opera „Elixirul dragostei”, de Gaetano Donizetti. Amănunte despre acest spectacol veți citi în ediția de mâine a cotidianului „Telegraf”, atunci când veți afla și programul festivalului din această săptămână.



12