“Roşu şi negru“, modernitate de inspiraţie clasică pentru amatorii de balet constănţeni

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

“Roşu şi negru“, modernitate de inspiraţie clasică pentru amatorii de balet constănţeni

Cultură 14 Noiembrie 2006 / 00:00 1878 accesări

Unul dintre momentele de referinţă ale ediţiei din acest an a Festivalului de Operă, Balet şi Simfonic de la Constanţa l-a constituit, fără îndoială, spectacolul de balet “Roşu şi negru“, după romanul lui Stendhal, prezentat de ansamblul de dans contemporan al Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian“ din Bucureşti. Evenimentul a avut loc ieri seară, pe scena Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski“ şi a fost prefaţat de o conferinţă de presă susţinută de coregraful şi regizorul spectacolului, Adina Cezar, nume cu rezonanţă în peisajul artistic românesc şi personalitate distinsă cu numeroase premii internaţionale pentru coregrafie, alături de Liliana Iorgulescu - solistă, cunoscut coregraf şi lect. univ. la UNATC Bucureşti şi de solista constănţeancă Alina Iacov, în prezent angajată a Teatrului de Operetă “I. Dacian“. Potrivit coregrafului şi regizorului Adina Cezar, “Roşu şi negru“ este un spectacol realizat într-o viziune contemporană, Stendhal fiind privit cu ochii omului din zilele noastre. “Dragostea este o stare de romantism de care avem cu toţii nevoie. Nu întîmplător am ales un spectacol romantic. Acelaşi bărbat care îşi caută sufletul pereche, care încearcă să ajungă pe o scară socială, aceeaşi tulburare pe care o au personajele lui Stendhal şi pe care o avem cu toţii. Din punct de vedere psihologic, cred că ne regăsim cu toţii“, a subliniat Adina Cezar. “Este un spectacol contemporan, pe un text clasic, o recitire a unei opere. Este o altă viziune, dar coordonatele de bază sînt aceleaşi: pasiune, mister, dramatism, viaţă, moarte“, a completat, la rîndul său, Liliana Iorgulescu. “Mi-a făcut o mare plăcere să fiu invitată să fac un rol în acest balet. Este o experienţă pozitivă, mi-a făcut bine să ies din codul meu de coregraf şi să intru în codul de interpret“, a adăugat Liliana Iorgulescu.

În ceea ce priveşte conceptul coregrafic, structurile de mişcare tind să ducă spre momente, spre “citate“ pe care spectatorul să le poată recunoaşte: house, tango, vals, Cha Cha. Premiera spectacolului “Roşu şi negru“ a avut loc pe data de 21 octombrie, la Bucureşti, iar reacţia publicului a fost extraordinară, acesta dovedind că a receptat mesajul realizatorilor. Artiştii au vorbit şi despre distribuţia de excepţie a baletului, în fruntea căreia se află soliştii constănţeni Călin Hanţiu şi Cristian Tarcea. “Oricum, Constanţa rămîne un perimetru al dansului clasic şi contemporan în România. Nu poţi să nu dai Cezarului ce-i al Cezarului, Oleg Danovski a creat aici ceva important. Acum, sînt foarte bucuroasă că lucrez cu adevăraţi profesionişti, precum Cristian Tarcea şi Călin Hanţiu, sînt oameni care ştiu meserie, dăruiţi. E un privilegiu“, a precizat Liliana Iorgulescu. Iată care este distribuţia completă a spectacolului: Călin Hanţiu, Cristian Tarcea, Alina Iacov, Liliana Iorgulescu, Levente Szasz, Istvan Teglas, Marian Simion şi Anka Levana, alături de ansamblul de dans contemporan al Teatrului Naţional de Operetă “I Dacian“ din Bucureşti. Balet de Livia Teodorescu Ciocănea, “Roşu şi negru“ are coregrafia semnată de Nina Brumuşilă, dirijor fiind maestrul Răsvan Cernat. De asemenea, în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, artiştii au insistat şi asupra ideii de mecenat, subliniind că oamenii cu bani din România ar trebui să sprijine şi să investească mai mult în artă.

Taguri articol


12