Cea de-a VI-a ediţie a Taberei Internaţionale „Dunărea şi Dobrogea creştină” de la Mănăstirea Dervent a ajuns la final, după un periplu creativ în jurul ideii de rugăciune, care s-a materializat în piatră, prin osârdia artiştilor şi cu binecuvântarea părintelui stareţ Andrei.
Aflată în al şaselea an de existenţă, tabăra a adus în spaţiul încărcat de sacralitate al mănăstirii Dervent şase sculptori români şi bulgari: Vlad Ciobanu, Bogdan Hojbotă şi Dumitru Ioan Cozma, cu un palmares impresionant, care au făcut echipă cu mai tinerii colegi Andrei Bălan, Mihail Todorov şi Denislava Dosseva. Timp de trei săptămâni, sculptorii au lucrat intens şi au dezbătut plastic modul în care fiinţa umană intră în directă comuniune cu divinitatea, prin intermediul rugăciunii.
Vernisajul expoziţiei a avut loc duminică, în prezenţa Înaltpreasfinţitului Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a părintelui stareţ Andrei, a artiştilor, criticului de artă Alice Dinculescu, dar şi a reprezentanţilor Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.
Lacrimi şi altar. Artiştii s-au întrecut pe sine în a imortaliza în piatră de Dobrogea, cât mai convingător, ideea de rugăciune - tema din acest an a taberei a fost Rugăciunea, iar cea din 2010 a fost Înger. La Dumitru Ioan Cozma, aceasta a luat forma „Lacrimii”, pentru a sublinia că rugăciunea fierbinte, udată de lacrimi, spală de păcate şi înalţă în acelaşi timp. Potrivit criticului Alice Dinculescu, Bogdan Hojbotă a propus o structură de plinuri şi de goluri care întruchipează locul de unde se înalţă rugăciunea, „Altarul”. Singura femeie sculptor de la această ediţie a taberei de creaţie, Denislava Dosseva, din Sofia, sugerează prin lucrarea sa extrem de bine lucrată, cu multe suprafeţe finisate, ideea că omul poate fi propriul său înger.
Mihail Todorov din Veliko Târnovo imortalizează în sculptura sa ideea de unitate a creştinismului în rugăciune, indiferent de formele sale de existenţă: ortodoxism, catolicism sau protestantism. Lucrarea lui Andrei Bălan, proaspăt absolvent al secţiei de sculptură, întruchipează portrete de asceţi cufundaţi în rugăciune. La rândul său, Vlad Ciobanu a realizat o lucrare de mari dimensiuni, din granit, de această dată, „Numele Tatălui”, care dezvoltă în mod simbolic ideea de rugăciune şi de creştinism.
Cea de-a VI-a ediţie „Dobrogea şi Dunărea creştină” a fost organizată de Arhiepiscopia Tomisului, Mănăstirea Dervent, Filiala Constanţa I a UAP din România, Muzeul Dunării de Jos Călăraşi, proiectul cultural fiind susţinut de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional.
„A fost o ediţie extrem de bine închegată, cu participanţi puţini, dar care şi-au pus probleme reale în ceea ce priveşte dezbaterea subiectului propus, rugăciunea”, a conchis criticul de artă Alice Dinculescu.