„Visul meu este să devin cea mai mare balerină a lumii!” - este dorinţa exprimată cu încredere de o mică, dar extrem de talentată constănţeancă, Runia Hânză, pregătită la şcoala profesorului de balet şi coregrafului Oleg Danovski Jr. Chiar dacă nu a împlinit încă 11 ani, Runia a intrat deja în caruselul concursurilor naţionale şi internaţionale, având ca următoare ţintă una din cele mai importante competiţii de balet pentru tineret din lume: World Ballet Competition (WBC) din Orlando, Florida, Statele Unite ale Americii (9-15 iulie). Calificată în Marea Finală a concursului, mica artistă dedică mare parte a timpului său repetiţiilor intense, pentru a-şi vedea împlinit visul de a dansa peste Ocean, o rampă de lansare pentru o viitoare carieră internaţională.
Din păcate, însă, aşa cum semnala pentru prima dată cotidianul „Telegraf”, luna trecută, bucuria momentului de a reprezenta cu mândrie Constanţa într-o competiţie internaţională ce pregăteşte tinerele speranţe din toate colţurile lumii este umbrită de motive de ordin financiar, care îi pun sub semnul întrebării participarea. Despre Runia şi atuurile micii dansatoare de la malul mării a acceptat să vorbească profesorul său de balet, coregraful Oleg Danovski Jr, într-un amplu interviu care va fi publicat în patru părţi. Din camera cu mobilă în stil veneţian, vegheată de portretul înrămat al maestrului care a făcut cunoscută în lume şcoala de balet de la Constanţa, Danovski Jr. a purtat o discuţie deschisă, în care a punctat aspecte esenţiale legate de devenirea unui artist, dar şi despre brand-ul Oleg Danovski.
Reporter (R:): Care sunt satisfacţiile morale, ca profesor de balet, atunci când o elevă talentată ca Runia Hânză reuşeşte să se califice în finala unui concurs de anvergura celui din SUA, World Ballet Competition?
Oleg Danovski Jr. (O.D.Jr.): Satisfacţiile morale sunt multiple şi... maxime, în sensul că îţi vezi pe cale de confirmare întregul traseu pe care îl parcurgi de ani buni şi care se concretizează în acest lucru. Tot acest efort prinde viaţă în rezultatele obţinute şi pe care sper că le va obţine, în continuare, micuţa Runia.
R.: Cât ţine de talentul nativ al elevei dvs., de abilităţile ei şi cât de pregătire?
O.D.Jr.: Idealul în acest sens eu îl văd sub formă de pastilă, care are un anumit format, o anumită greutate şi în care substanţele active sunt extrem de bine cântărite şi propulsionate. Aici, o parte din „pastila” noastră este constituită din talentul nativ, predispoziţia, o anumită structură interioară pe care copilul trebuie să o aibă. Apoi intervin ceilalţi parametri, plecând de la proporţia corporală, mobilitate, voinţă. Acest ultim parametru este extrem de important, deoarece el poate să transceandă anumite imperfecţiuni, este voinţa datorată atracţiei exercitate de ţinta finală: de a ajunge ceea ce îţi doreşti. În cazul Runiei, ea îşi doreşte să ajungă prim-balerină într-un mare teatru al lumii şi atunci, sigur că acest lucru o motivează şi a înţeles că e un mod de viaţă ceea ce i se întâmplă. E un caz nu singular, dar special.
R.: Care a fost momentul în care, ca profesor de balet şi coregraf, aţi constatat că pregătiţi un copil cu potenţial, care ar putea face performanţă?
O.D.Jr.: De la bun început. Ea a venit (n.r.la şcoala de balet) la o vârstă extrem de fragedă, cinci ani şi ştia exact ceea ce doreşte. Avea - şi are în continuare - un soi de maturitate infantilă, care, probabil, a reuşit să o ghideze pe parcursul acestor ani şi a condus-o la performanţa la care a ajuns, cel puţin la momentul actual.
R.: Care sunt atuurile Runiei?
O.D.Jr.: Are din toate! Are şi voinţă, proporţionalitatea este bună, talent şi o anumită precocitate, deci avem toate şansele de a obţine acea performanţă de nivel superior. Sigur, concursul la care urmează să participăm este una din competiţiile pentru tineri foarte grele la nivel mondial. Sunt două concursuri de acest gen în SUA şi mai este unul în Europa, care se adresează cu precădere acestei categorii de vârstă, adică între 9, 10 ani şi 18, 19 ani. Celor mai mari ca vârstă li se pot oferi, în final, chiar şi contracte la marile teatre ale lumii.
CONCURENŢI DIN TOATĂ LUMEA, LA WORLD BALLET COMPETITION
R.: Cum va fi concurenţa la World Ballet Competition?
O.D.Jr.: Acolo nu vin concurenţi numai din America, ci din toată lumea. Mai mult, în ultima vreme, pot să vă spun că au apărut şi alţi poli, nu doar Rusia, ci, de exemplu, şi Coreea de Sud, care s-a dezvoltat foarte mult, chinezii, la fel şi japonezii. Deja lucrurile arată destul de panoramic. Şcoli foarte bune au şi francezii, cât şi englezii.
R. Aveţi un motto sau un sfat dat de genialul dvs. tată, regretatul coregraf Oleg Danovski, ori un moment din cariera acestuia pe care îl transmiteţi mai departe elevilor dvs.?
O.D.Jr.: Ceea ce fac eu provine de la tatăl meu într-o mare măsură, ca punct de plecare, pentru că el a avut, şi în domeniul pedagogic, nişte intuiţii geniale. Foarte multă lume care a intrat în contact cu tatăl meu a încercat, apoi, să folosească brand-ul. Eu n-am cum să opresc asta, dar să fim serioşi, niciunul dintre ei nu a avut şansa mea de a petrece împreună cu el nopţi întregi de discuţii, de poveşti şi aşa mai departe. Poate că, preluând aceste lucruri, eu n-am făcut decât să le dezvolt şi să le perfecţionez, fiind ajutat, în acelaşi timp, şi de alte întâmplări din viaţa mea. Pe mine m-a ajutat extraordinar faptul că pregătirea teoretică din liceu a fost completată şi cu partea de real, matematica şi fizica. M-a ajutat tocmai în acest demers de a reorganiza, de a dezvolta şi de a perfecţiona, iar rezultatele la care am ajuns diferă faţă de ce se întâmplă în jur.
R.: Ce părere aveţi despre şcoala românească de balet a momentului?
O.D.Jr.: Într-un fel, ea oglindeşte realitatea cotidiană generală, de care ne lovim zi de zi. (va urma)
Constănţenii şi toţi cei care doresc să o vadă pe mica şi talentata balerină din Constanţa urmându-şi visul pot lua legătura cu familia acesteia, la numărul de telefon 0720.962.202 sau pot face direct donaţii în conturile: RO 24BRDE140SV42452361400 Lei şi RO 12BRDE140SV96900641400 Euro.