Magnatul de presă Rupert Murdoch şi directorul executiv al agenţiei Associated Press, Tom Curley, militează pentru introducerea sistemului de plată pentru conţinutul folosit de motoarele de căutare, care în prezent folosesc materiale jurnalistice fără a plăti.
În deschiderea World Media Summit din Beijing, Murdoch şi Curley au ţinut discursuri în cadrul cărora au militat pentru introducerea sistemului de plată, avertizînd că anumite companii, precum Google, vor fi obligate să plătească pentru conţinutul editorial. ”Agregatorii şi plagiatorii vor trebui să plătească în curînd pentru folosirea conţinutului nostru. Dar dacă nu profităm de mişcarea spre conţinut plătit, creatorii de conţinut vor fi cei care vor plăti preţul decisiv, iar cleptomanii vor triumfa”, a spus Murdoch, care a acuzat motoarele de căutare de furt. Nici directorul AP nu a fost mai puţin dur, amintind că creatorii de conţinut au reacţionat mai greu la exploatarea gratuită a ştirilor. ”Servicii web precum Wikipedia, YouTube sau Facebook au devenit destinaţii preferate ale clienţilor pentru ştiri de ultimă oră, înlocuind site-urile de ştiri tradiţionale. Noi, creatorii de conţinut, trebuie să acţionăm rapid şi decisiv pentru a relua controlul asupra conţinutului nostru”, spune Curley. Acesta a adăugat că agregatori de conţinut precum motoarele de căutare şi bloggerii ”direcţionează” audienţa şi venituri de la creatorii de conţinut. În urmă cu cîteva zile, Tom Curley anunţa că intenţionează să includă noi produse premium, care vor putea fi rezervate şi date în exclusivitate, pentru cîteva zeci de minute, unui anumit client.
Problemele ridicate de cei doi vin în contextul în care grupurile de presă din SUA şi Marea Britanie au iniţiat o dezbatere amplă despre limita pînă la care poate fi făcut compromisul între audienţă pe scară largă şi conţinut jurnalistic de calitate. Peste 500 de publicaţii şi-au anunţat intenţia de a introduce un sistem de plată pentru ediţiile online, pe un portal unic iniţiat de grupul Journalism Online, care va fi lansat pentru a face faţă concurenţei neloiale din partea site-urile gratuite de ştiri. Informaţiile făcute publice de Journalism Online vin la puţină vreme după ce magnatul australian Rupert Murdoch, deţinătorul NewsCorp, a readus în actualitate problema plăţii pentru conţinutul de presă online. ”Revoluţia digitală a deschis canale noi şi ieftine, dar nu a făcut conţinutul gratuit”, a fost premisa pe care a înaintat-o Murdoch, anunţînd că din 2010, ediţiile online ale ”The Sun”, ”The Times” sau ”New York Post” vor putea fi accesate doar în schimbul unei taxe.